Posláno autorem: Vesper | 3.5.2017

Už měkoně vyvádějí

Půjčila jsem si velkou a těžkou knihu o koních. Takže teď mám slámu v botách i seno v hlavě a neustále srovnávám načtené poznatky se zkušenostmi z konírny.

Jestli je pravda, že bílí muži neumějí skákat, nevím. Zatím jsem viděla skákat jen Stakyho, pochopitelně bez jezdce. Trenér mu překážku zdvihal stále výš, a já mačkala spoušť a přemýšlela, jestli se mi na dunící hora, co se na mě řítí, bude chtít vyhnout, nebo moje inhumace dovede jeho den k dokonalosti. Bylo vidět, že Staky je ve svém živlu, a pokaždé, když bravurně přeletěl překážku s rezervou dobrých třiceti centimetrů, tenhle „bezcenný“ beau idéal hopsal, házel hlavou a byl zcela nekorektně šťastný, že to dal.

Že koně umí spát ve stoje, jsem věděla, a před nedávnem i viděla. Vanessa s malou jezdkyní jednu chvíli přišla k ohradě, opřela si hlavu a usnula. Známe to všichni. Kdo nikdy nezalomil ve škole, ať zvedne ucho.

Shetlandský pony je velice oblíbený pro svou příjemnou povahu, roztomilost a „kapesní“ velikost. Bella a Ferda jsou ale potvrzením stájové moudrosti, že čím větší kůň, tím větší pohodář. Tihle dva pišišvoři klamou svými malými těly. Zvlášť Ferda, když nemá náladu, sice mrkev milostivě schroupe, ale hned se začne točit, protože rána kopytem z tvrdé modré rohoviny je přesně to, co si zasloužíte, že jste pamlsků nepřinesli víc. Překvapivě dobře skáče. Jedna stájnice mi vyprávěla, jak spadla z Belly. Zdálo se to nemožné, protože měla nohy skoro na zemi. Jenže pak to Bellu přestalo bavit a ohradu… podběhla. :)

Sobecky lituji, že můj objektiv neviděl i další karamboly, které dopadly dobře, takže by jejich záznam nebyl nijak eticky závadný a nepostižený by jím mohl machrovat. I když – nedávno jsem zjistila, že mnohem horší než spadnout z koně je vidět někoho padat. Já takhle viděla malou holčičku, říkejme jí třeba Stella. Jela sama na náměsíčném Vilíkovi, který, vědom si zodpovědnosti za svůj malý náklad, kráčel opatrně a tak pomalu, že to ani pomaleji nešlo. Jenže pak na něj vybafl Staky, který byl celý den bez nálady. Jestli mu řekl, že mu smrdí nohy nebo ho požádal registrované partnerství, nevím, ale flegmatik Vilík se najednou rozletěl a Stella sletěla. Dvě stájnice a já jsme běžely do ohrady, kde vyděšený Vilík stál nad Stellou a nešťastně ji očichával. Brečela a říkala, že se nemůže hýbat. Co byste dělali vy? Ano, poslali byste pryč ty dvě vyšilující cácorky a dali s Vilíkem, podle občanky jedinou dospělou osobou široko daleko, když nepočítám sebe, hlavy dohromady. Když Stella přestala plakat, zkusily jsme se posadit, pomalu rozhýbat a nakonec postavit. Po kusu mého zázračného koláče a vyprávění o filmových kaskadérech, kteří za pády s koní berou majlant, nakonec i souhlasila, že ještě chvíli pojede, aby si o ni Vilík nedělal starosti. Setkání s její maminkou ovšem trenérovi nezávidím. Něčímu pádu lze ze země jen těžko zabránit, stejně obtížně to lze ale vysvětlit rodičům. I to, že trenéra den předtím skopal Venca do krychličky a tak šel si domů lízat rány a počítat zbylé končetiny.

zdroj: http://www.fdb.cz

Chutný pamlsek, jako je větrový bonbon nebo karotka, bývá užitečný, když si chceme získat důvěru koně. S větrovými bonbóny nevím, ale slyšela jsem, že kůň je naprosto chopen spást vepřový řízek a sama jsem se přesvědčila, že jim chutná i tuňák. Kradené je vždy nejlepší.

V posledních týdnech jezdím hlavně Vilíka, sem tam Montyho. Venouška bolí rameno a nic s ním není, ale metodou systematické a poctivé korupce se mi podařilo dostáhnout romantického vztahu až na hranici mých zásob. Na prvního máje jsem vzala s sebou sonety, abych mu mohla přečíst svůj oblíbený. Mám tebe k jasnému dni léta přirovnat? Není tak líbezný ani tak srdci milý: vždyť v máji vichr se opírá do poupat a léto, léto též trvá jen krátkou chvíli… Trenér říká Venouškovi „debile“ a já mu čtu Shakespeara. Co z toho koníka jen bude? :)

Jedinou děsivou chvilku jsem zažila ve stáji, když se najednou všichni koně ve svých boxech splašili. Stájnice ani já jsme nezaznamenaly žádný zvláštní zvuk nebo cokoli podezřelého, ale během okamžiku to zničehonic vypadalo, že stáj spadne. Koně kopali, ržáli a vzpínali se v boxech, naštěstí se nikde poblíž nevyskytoval Staky, který courá po okolí neuvázaný, to by byl teprve tanec. Stejně rychle se zas uklidnili, jakoby se nic nestalo. Dost možná se ke stáji přiblížil někdo, kdo se jim hodně, ale hodně moc nelíbil. Zřejmě nějaký alfa blbec.

Už také vím, že Venca, když zrovna žárlivě nekope do boxu, rád rapuje (chodí sem tam a trsá), že Bajka vycení zuby, když na ni uděláte totéž, že DJ se děsně lekne, když na něj puknete pusou (zato ostatní koně na vás zírají, jako kdybyste spadli z měsíce) a že Spejbl a Hurvínek, nejšpinavější beránci ve Střední Evropě, jsou samičky, zato prasátka nejsou a brzy jich bude mnohem víc. Mnozí koně nemají rádi zápach prasat. Tady si stěžují spíš ta čuňata.

—-

Zanechat Odpověď

Kategorie

