Posláno autorem: Vesper | 10.4.2017

Je třeba zaříkávač koní

Asi znáte film nebo knihu Zaříkávač koní, kdy se traumatizovaná a zmrzačená Grace a její kůň Pilgrim, který na tom není o moc líp, dostanou do péče zaříkávače Toma, který umí léčit rány těla i duše (nejen u) koníků. Film mě dojal, ale když jsem se setkala s koněm, který skutečně utrpěl taková zranění, srazilo mě to na kolena. (Před ním ale ne, to bych o tom možná už nenapsala.)

Postupně se seznamuji s dalším osazenstvem stáje, kam chodím jezdit, fotit a zevlovat. Po nedávném karambolu s Montym, díky němuž jsem se stala legendou lidové slovesnosti (ostatně, kdo nepadá, nejezdí :), jsem napříště raději zas jela rezavého obra Venouška. Celkem bez problémů, hlavně díky trenérovi, který věren moudrosti starých koňáků: „když spadneš, musíš okamžitě zase nasednout, jinak se začneš bát“, mé pozůstatky ihned po pádu posbíral a hodil zpátky do sedla. Při čištění jsme s Venouškem našli společnou řeč (Venoušek si hrál s dveřmi boxu a doufal, že když jimi pořádně práskne, leknutím spadnu do jeho s… ociálního kouta, a bude legrace), s uzdou ale začal zlobit a kousal jako divý. Ukázalo se, že si odřel koutek a nejspíš to dost bolelo. Měla jsem pro něj pochopení, představte si, že máte rozpraskané rty, udidlo v hubě a nemehlo na hřbetě. Trochu jsme se protáhli a pak se mohl vyblbnout podle chuti. Že jsem ho předtím hřebelcovala, bylo znát jen z toho, že jsem měla jeho srst i ve vlasech. :)

Taky se mi představil model DJ, který za cukr rád zapózuje i v trysku, a viděla jsem v akci velkého Vencu. Starší bratr Venouška, impozantní obr s lesklou hnědočernou srstí, pod kterou hrají svaly symfonii, hrdou hlavu nosí vzhůru, ale když si myslí, že ho nikdo nevidí, dokáže si hrát jako hříbě. Jak už jsem psala, má zvyk kopat do boxu, dělat strašný rámus a vší mocí si vynucovat pozornost, péči a sladkosti. Koneckonců, druhý takový na světě není. Venku je majestátní a sebejistý, plně vědom toho, že mezi koňmi je princem z Fešákova. Nezapomene dát echo, že jde běhat, aby ho kobylky Vanessa a Bajka nezapomněly obdivit, a chová se jak na promenádě. Však jsem se taky zamilovala. :)

Vanessa je malá, zrzavá princeznička, béžová Bajka mi cucala prst, který jsem nějak zapomněla její v tlamě, když jsem se s ní dělila o jablko. Ke stáji ještě patří tři páry: poníci Bella a Freda, prasátka Vodka a Tequila a beránci Spejbl a Hurvínek. Je tam veselo.

U stáje se vyskytuje ještě jeden kůň. Potuluje se kolem, jak se mu zlíbí, chodí se dovnitř najíst a vyspat, venku se pase a obchází kolem jako přízrak. Je to velký, nádherný vraník „vysoké krve“, dostihový veterán. Trenér ho zachránil před jatkami, byl v zuboženém stavu, zničený fyzicky i psychicky. Týrání. Jezdila ho osoba, pro kterou trenér nemá slušné slovo a na její adresu říká, že ještě horší, než hloupý chlap je ženská bez srdce. A taky, že koně neničí ani tak nezkušení jezdci, největší škody páchají ti ambiciózní (to mě dost uklidilo, mou jedinou ambicí je znovu nespadnout). Stakyho jeho jezdkyně doslova zničila, když si jaksi nevšimla, že to není závodní auto. Tělo se mu už uzdravilo, ale má zlomenou duši. Dnes už je schopen snést ohlávku i pohled na jezdce, ovšem na jiném koni. Těch pár lidí, na které je zvyklý, se k němu smí přiblížit, ale tak to ještě před časem nebylo. Trenéra při prvním pokusu málem zabil. Jeho to ale neodradilo a má Stakyho moc rád. Říká, že i když je z hlediska lidského k ničemu, neznamená to, že nemá právo a nemůže být ještě v životě šťastný. I když vystrašený bude až do smrti. Bylo mi ho strašně líto, když jsem se postupně dozvídala jeho příběh a pozorovala ho z uctivé vzdálenosti.

Čistili jsme v ohradě Montymu uši a Staky nás pozoroval z místa, kde se předtím pásl (co nejdál od nás). Ne, že by ji nemohl přeskočit a utéct na konec světa, už si ale na svůj hotel docela zvykl. Monty vyváděl, bylo mu jasné, že čím větší drahoty bude dělat, tím spíš dostane svůj keks. Když bylo po zákroku, šacoval mi kapsy a Staky přišel blíž, aby na nás lépe viděl. Když Monty odběhl, stál už asi jen pár metrů ode mě. I když jsem věděla, že je duševně nemocný a může být nebezpečný, nebála jsem se. Nemohla jsem odtrhnout pohled od jeho očí. Koně se umí tvářit darebácky, zamyšleně, rozverně i smutně, ale v těch Stakyho bylo jen moře bolesti. Byl celý napjatý, já se taky nehýbala, jen jsem trochu natáhla ruku s pamlskem. Nevím, jak dlouho to trvalo, ale krůček po krůčku se Staky doslova připlížil, po dlouhé úvaze si pamlsek vzal a než ho rozkousal, dovolil, abych ho pohladila po nose. Pak se otočil, odklusal do svého koutku a vypadal spokojeně. V rámci možností. A mně bylo do pláče.

Nebudu se tu obírat otázkou, jak může někdo zvířeti takhle ublížit, co to asi musí být za člověka a co by zasloužil. To není na mně. Mám pořád před očima Stakyho pohled. Jakkoli je vyšinutý, pamatuje si všechno, jsem si tím jistá. Strach jde prý překonat pozitivními zkušenostmi, a platí to i u koní. Doufám, že jich Staky bude mít co nejvíc.

Existuje hodně lidí, co se motají kolem koní a hrají si na zaříkávače. Já si myslím, že hodně lidí má koním vztah a někteří pro ně mají skutečný cit. A pak je pár těch, co se dovedou do koní vcítit a zacházet s nimi jako nikdo jiný. Koně jsou velmi citliví na naše myšlenky a reagují přesně na naše emoce při práci s nimi. Server equichannel.cz výstižně k tomuto tématu uvádí: Byla by rozhodně drzost tvrdit, že neexistují lidé obdaření mimořádnými schopnostmi. Lidé, kteří se dokáží vcítit do duše koně a komunikovat s ním někde na hranici našeho běžného chápání. Jistěže existují, tak jako existují léčitelé. Ale kolik šarlatánů připadne na jednoho Bohem nadaného – vyhněme se slovu „zázračného“ – léčitele? Budu tedy doufat, že Stakymu pomůže, že je prostě u hodných lidí, kteří ho mají rádi.

P. S.: k úvaze nad tímto bolavým tématem doporučuji např. tento článek.

Zanechat Odpověď

Kategorie

