Posláno autorem: Vesper | 29.2.2016

Out of Limits – konečná Bořka Šípka

Na retrospektivní výstavu architekta, designéra a sklářského výtvarníka Bořka Šípka jsem se těšila už na podzim, ale nakonec se stalo, že jsem se na ni dostala až úplně poslední den a to jen díky prodloužení. Působí to skoro symbolicky – pro Šípka je byla tato expozice poslední, které se dožil, a jeho život skončil dřív, než ona.

Samozřejmě jsme se o něm učili ve škole, a s výsledky jeho tvorby jsem se potkala třeba v repre Pražského hradu – když na něm ještě nevlá(d)ly červené trenky. :) Ucelenější soubor jsem ale poprvé viděla až nyní.

A Tančící dům zevnitř také. Vždycky se mi ta budova moc líbila a byla jsem zvědavá, co se pod tou siluetou, vlnící se v rytmu hudby, pro lomoz aut a tramvají neslyšitelné, skrývá. A zjistila jsem, že nic zvláštního. Výstavní prostory jsou strohé až sterilní, což ale v tomto případě vzhledem k pestrobarevnosti a extravagantnosti exponátů vůbec nevadilo. Okna jsou zkosená a vůbec bylo všude kolem spousta skla. Tedy alespoň ve druhém patře.

DSC_0712

Vystavené předměty zcela postrádaly popisky, takže návštěvníkům zůstaly utajeny nejen jejich názvy (že by se většina jmenovala NESAHAT nebo NESEDAT se mi moc nezdá :), ale v některých případech i co to je, k čemu to je, popř. co to má znamenat. Vázu nebo karafu ještě laik dokáže odlišit od lustru, i mísy se (skleněnou) zeleninou a ovocem byly k poznání, vyskytovaly se tu však i objekty, jejich účel mi při vší snaze a pečlivém zkoumání unikal. A tím nemyslím zrovna ty abstraktní. Je ale možné, že Šípek prostě svá díla nekřtil a některé navíc dělal „jen tak“ – z přetlaku kreativity, momentální inspirace nebo čistě pro radost z procesu samotného. To je ostatně jedna z nejlepších součástí tvůrčí profese.

Mám skleněné věci moc ráda. Nejspíš v tom hraje roli i genetika – maminka za pár desítek let nasbírala pár stovek skleněných zvířátek, které miluje, a my s Elischkou jsme je nenáviděly, protože se ten zranitelný zvěřinec musel pokaždé před Vánocemi vykoupat a to bylo peklo. Ztráta na životě se trestala v lepším případě smrtí. :) Ale myslím, že některé Šípkovy věcičky by mi nijak nevadilo mít doma…

DSC_0687

… jiné ovšem trochu méně,

DSC_0596

… no a některé asi (určitě) určitě ne.

DSC_0600

Kromě skla byly na výstavě k vidění i jiné materiály, ovšem často kombinované se skleněnými prvky – některé ale podle mého názoru nepříliš šťastně. Ne že by se mi nelíbilo vůbec nic (třeba židle s tanečně nakročenou pátou nohou), ale u věcí, které by měly sloužit k praktickému užití, by asi neměl být dekorativní rozměr primární. Na webu earch.cz se dočteme: Nadšení pro české baroko se promítá v jeho oblibě nabubřených tvarů, které neobvykle kombinuje s přísně geometrickými liniemi a zdánlivě bezmyšlenkovitými barevnými doplňky. Vedle volné tvorby se věnuje i designování funkčních předmětů, ale podle jeho vlastních slov je funkčnost východiskem, nikoliv cílem tvorby. Tak například noční stoleček z masivního dřeva na skleněných nožičkách a s knoflíkem v podobě křehké skleněné květinky by byl doma nejen nepraktický, ale i nebezpečný. Jen si představte, že se o něj omylem trochu opřete a on vám nejprve nohu rozřeže a poté rozmačká. Anebo radši ne.

Víte, jak se říká, že i mistr tesař se někdy sekne? Při setkání s tuberkulózní treskou nebo plodem spojení muflona a mihule si nelze pomyslet nic jiného, že i mistr sklář se občas přefoukne.

DSC_0611

DSC_0634

Jediným zklamáním bylo, že k závěru výstavy byly již některé exponáty rozprodány. Což by mně osobně nevadilo, neměla bych ani na skleněnku, ale že byly také již odvezeny. Tudíž některé jsme neviděli a už patrně neuvidíme. A to je škoda

—-

Bořek Šípek – Out of Limits  
Tančící dům, Praha / 6. 10. 2015 – 28. 2. 2016

Responses

  1. Já dělal výtvarku (jako děcko i potom se párkrát o něm bavili) s jeho pozdějším žákem, když byl těsně po revoluci u něj na stáži v Holandsku, ale i viděl pár instalací žáků zmiňovaného. Před pár dny dávali Pohlreicha, Ano šéfe na AVU…hezký… pragma vždy zvítězí nad uměním, ale kdo to má potom žrát!:-) Byl i vynikájící kuchař!

  2. Šéfa na AVU jsem taky viděla… Ještě že jsem se tam nedostala. Umřela bych hlady.

  3. Hlavně bez skafandru, drahá…a že ti říkám drahá? Jsem drzý. Venku je plno podobných tlam! Febiofest?…alternativa…?…místo těch starých sraček?! He? Sama a umytá!?

  4. Pffůůů, bude a musí být…docela dobře se to čte…frajerko


Zanechat Odpověď

Kategorie

