Posláno autorem: Vesper | 29.12.2015

The Stepford Wives / Stepfordské paničky

„Až se vrátíte, už tady nebudu. Nechápete to? Do té doby se to stane. Nemůžu vám to vysvětlit. Prostě to vím. Bude tu někdo s mým jménem. Bude vařit a uklízet jako blázen, ale nebude fotit a nebudu to já. Budu jako jeden z robotů z Disneylandu.“

Horor/Thriller/Mysteriózní/Sci-Fi

USA 1975

Režie: Bryan Forbes

Hudba: Michael Small

Hrají: Katharine Ross, Paula Prentiss, Peter Masterson, Nanette Newman, Tina Louise, William Prince, Patrick O’Neal, Josef Sommer, Mary Stuart Masterson, Kenneth McMillan, Dee Wallace, George Coe, John Aprea, Robert Fields, Carol Eve Rossen

Amerika 60. let 20. století. Joanna Eberhart uvítá nápad svého manžela Waltera, aby se z rušného Manhattanu přestěhovali do klidného connecticutského městečka Stepfordu. V novém bydlišti se všechno zdá být dokonalé, možná až příliš. Především ženy ostatních stepfordských mužů, které chodí vždy perfektně upravené a jejich jediným koníčkem je starost o domácnost a o manželovo blaho. Jako by ani nebyly z tohoto světa… (srov. oficiální text distributora)

Stepfordské paničky a Rosemary má děťátko jsou nejslavnější romány amerického spisovatele Iry Levina První filmová adaptace Stepfordských paniček vznikla tři roky po jeho vydání, ve stejném roce kniha vyšla i u nás v místy úsměvném překladu Zory Wolfové (hrdinové jezdí na jídlo k „McDonaldům“, kde si dávají „karbanátek se sýrem“ nebo „Velký Mac, báječný čokoládový koktajl“ :). Podobně jako ve většině Levinových příběhů (Rosemary, Polib mne a zemřeš, Někdo se dívá) je hlavní postavou žena. V tomto případě Joanna, manželka úspěšného právníka Waltera, matka dvou dětí a amatérská, ale o to zapálenější fotografka. Stepford je malebné městečko s nulovou kriminalitou, obyvatelé jsou přátelští, pánové se každý večer scházejí v Mužském sdružení a jejich ženy jsou po všech stránkách dokonalé – stále dobře naladěné, vypadají jako ze žurnálu a jsou báječné kuchařky, hospodyňky, uklízečky, matky i milenky. Joanně se však přeci jen podaří najít si dvě „normální“ kamarádky, jejichž smyslem života není navoskovaná podlaha, sportovkyni Charmaine a ráznou Bobbii. Když se ale po čase i z nich stanou nastrojené domácí puťky, začne Joanně docházet, že tu něco zásadního nehraje. Snaží se přimět Waltera ke stěhování, ten ji ale pošle k psychiatrovi. Sama Joanna si není jistá, jestli jí nestraší ve věži. Svému úsudku ale věří víc, a protože má otevřenou mysl i pro neuvěřitelnou skutečnost, nakonec se dobere pravdy. Bohužel pozdě…

Joanna (k Walterovi): „Proč mi pro jednou nemůžeš říct pravdu? Děláš, že o všem rozhodujeme spolu, ale jde jen o tebe. Ptal ses, jestli se chci stěhovat, a přitom jsi už měl vybraný dům. Ptal ses, jestli se mi tu líbí, když jsi už zaplatil zálohu. Tedˇ se mě ptáš na Mužské sdružení, a přitom je jasné, že jsi tam už vstoupil. Proč se mě vůbec ptáš?“

Známější než tato adaptace je bohužel remake z roku 2004, sice skvěle obsazená (Nicole Kidman, Matthew Broderick, Bette Midler, Glenn Close, Christopher Walken), ale naprosto pitomá. Frank Oz udělal ze sugestivního hororového příběhu přiblblé NIC (tenhle slint se totiž nedá nazvat ani komedií, ani thrillerem). Verze z roku 1975 sice také není dokonalá, ale snaží se držet předlohy. K mírným odchylkám ovšem ve scénáři došlo: postava černošské spisovatelky Ruthanne je jen epizodní; Joanniny děti nejsou Kim a Pete, ale dvě holčičky, Kim a Amy (Kim si zahrála Mary Stuart Masterson, dcera představitele Waltera, Petera Mastersona; Eberhartovi navíc mají psa, který musí být posléze odstraněn (zřejmě, aby kopii své paní nedělal potíže); v knize odhalí Joanna pravdu ve starých novinách, ne brutálním útokem na svou kamarádku atd.). Atmosféra je ale podobně mrazivá jako v předloze a jakkoli proti Nicole Kidman nic nemám, Katharine Ross je v roli Joanny krásnější a mnohem přesvědčivější. Bryan Forbes je navíc detailista. Děsivou pointu naznačuje hned v úvodu, kdy Joanna těsně před odjezdem z New Yorku fotografuje muže, nesoucího figurínu. Ohavná humanoidní loutka vévodí i novému obývacímu pokoji Eberhartových.

Joanna: „Proč vám říkají ‚Dis‘?“
Dale Coba: „Pracoval jsem v Disneylandu.“
Joanna: „Ne, vážně.“
Dale Coba: „Vážně. Nevěříte mi?“
Joanna: „Ne.“
Dale Coba: „Proč ne?“
Joanna: „Nevypadáte jako někdo, kdo rád baví ostatní lidi.“

Samostatnou kapitolou jsou stepfordští muži. Levin ani Forbes je rozhodně nešetří. Alespoň mírně atraktivní exemplář byste mezi nimi hledali marně. Předseda Mužského sdružení Dale Coba není „arogantní černovlasý dlouhán“, ale bělovlasý „kmotr“ (co do vzhledu mi přeci jen víc seděl Christopher Walken), ostatní jsou postarší, obtloustlí a nechutní. I Walter působí jako stárnoucí línající osel, navíc ducha mírně mdlého. Kdo ví, co na něm mladá, půvabná a bystrá Joanna vidí.

Levin v příběhu staví do konfliktu i kontrastu touhu ženy po emancipaci, respektu, seberealizaci, po rovnoprávném rozdělení péče o společný domov a potomky, a právu spolurozhodovat se svým partnerem, a touhu mužů po zcela submisivní a dokonalé manželce bez jakýchkoliv vlastních ambicí, zájmů i plánů, která by mu až do smrti oddaně sloužila a plnila každé přání. Zároveň poukazuje na to, že muž je ochoten pro naplnění tohoto ryze sobeckého snu udělat cokoli, odvrhnout morálku, lásku k manželce i veškeré zábrany a klidně pokoří i vrchol patologie, jen aby bylo po jeho. A žena je proti jeho zvůli bezbranná, ať je sebevíc odvážná a inteligentní. Stepford je past, pustý ostrov v normálním světě a společnosti a pointu lze chápat jako alegorii i varování. To je samo o sobě na příběhu to nejděsivější. A je to látka k zamyšlení. Pro obě pohlaví.

Dale Coba: „Není to tak, jak jste si myslela. Je to jen další krok. Berte to tak, nic to není.“
Joanna: „Proč? Proč?“
Dale Coba: „Protože můžeme. Víme, jak na to, a je to dokonalé. Dokonalé pro nás i pro vás.“

—-stepford wives1

stepford wives3 stepford wives2

stepford wives4  stepford wives5

Photo © Columbia Pictures
Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Kategorie

%d bloggers like this: