Posláno autorem: Vesper | 31.12.2014

Hudební objevy roku III

Zrekapitulovali jsme filmy a je tak se rovnou pustíme i do mých hudebních objevů posledního roku. Obávám se, že jako nikdy nebudu patřit do škatulky „pravák“ nebo „levák“, i v oblasti hudebních žánrů budu vždycky nejvíc tíhnout ke kategorii „kde co“. Třeba vám k Silvestru něco z toho přijde k chuti.

Aneta Langerová: Na radosti

Aneta Langerová mi byla vždycky sympatická tím, že není a nikdy ani nezkoušela být celebritou našeho kulturního hnojiště, a odlišovala se nejvíc tím, že byla zarytě svá. Její muzika mě ale v podstatě míjela, zaznamenala jsem Vodu živou, a cosi o hříšných křídlech motýlích, ale to bylo asi tak všechno. Její nejnovější album se mi ale zalíbilo. Není to žádný popík, spíš folkloreček (ovšem bez bicích :-), texty se točí kolem přírody a venkova a spíš než o radosti je to deska o pohodě. Prostě se příjemně poslouchá. Nejvíc se mi líbí dramatická Tragédie u nás na vsi nebo úvodní Dívka. Která je mimochodem také jiná než ostatní.

Ukázka zde: Tragédie u nás na vsi

Bratři Ebenové: Čas holin

Všichni čekali, že jejich další album bude další pecka a ono je. Na CD se střídají skladby pomalé s rychlejšími, u těch prvních převládá středně těžké melancholično a u druhých těžké ironično. Pochodový Čas holin mě upřímně rozesmál (výraz „smolit na“ jsem dosud neznala :-), i když pointa, kterou je glosa nad stavem naší společnosti, k smíchu není vůbec. Naopak trefný popis letištní prohlídky v písničce Příjemný let není nic než opravdu vtipný (Bezpečák furt nebyl spokojen, tak mi vyndal zuby z huby ven… pak přišli dva služební psíci, podepsali mi nohavici…). Naopak ze skladby Noviny je patrné, že se Marka dnes už pozapomenutý útok bulváru skutečně dotkl, z písničky Sbohem a šáteček i z úsměvné Byl jsi někde je zase cítit smutek z toho, že všechno je konečné, i určitá nejistota ohledně života po životě (Říkaj, že Pán Bůh je prej dobrák od kosti, no nevim, nevim, zda mi jednu nevrazí.).

Ukázka zde: Čas holin

Hair OST

Vlasy proti válce. Formanův film z roku 1979 se mi líbil, a soundtrack ještě víc, jakkoli jsou texty buď problematické, nebo vyloženě (s)jeté. Vynikající je Donna/Hashish, chytlavá Hare Krishna, podkreslující scénu LSD tripu, a samozřejmě finální Let The Sunshine In za padlé vojáky, která se nedotkne asi jen největšího balvana.

Ukázka zde: Let The Sunshine In

Frédéric Chopin: cokoli

Po Bachovi zatím jediný autor vážné hudby, který mě oslovuje, a můžu od něj poslouchat cokoli a jakkoli dlouho. A není to jen tím, že mám ráda klavír, ale že mi jeho skladby připadají poetické, milé a uklidňující. A dobře se mi u nich pracuje.

Ukázka zde: Spring Waltz

Petr Muk: Slunce / To nejlepší

Jakkoli jsem Petra Muka nikdy moc neposlouchala, jeho kompilaci z roku 2007 točím už nějaký čas pořád dokola. Obsahuje jeho největší hity v nových úpravách, které mi na rozdíl od kritiků sedí víc, než původní verze buď od Muka nebo jiných interpretů (Zrcadlo, Stín katedrál). Navíc se mi hodně líbí obálka, na které mi připomíná jednoho z mých nejbližších. Texty jsou tradičně silné, i když osobně si třeba na slavnou Ráchel nebo Tančíš sama moc nepotrpím, a mnohem víc mě oslovuje třeba Neusínej nebo Prázdná ulice.

Ukázka zde: Neusínej

Sherlock OST

K modernímu Holmesovi jsem hledala cestu poměrně dlouho, se soundtrackem Davida Arnolda a Michaela Price to už bylo snazší, protože je příjemně osobitý. A to skřipky zrovna nemusím. Ostatně titulní melodii mám už hezkých pár měsíců jako zvonění v mobilu.

Ukázka zde: Opening Theme

Goran Bregović: Black Cat, White Cat OST

Napůl Srb, napůl Chorvat, expert na filmovou hudbu a hlavně na cikánské melodie. Z jeho diskografie se mi hodně líbí kompilace Songbook z roku 2000 (třeba Kalasnjikov stojí za to) a starší sólová deska Tales and Songs from Weddings and Funerals. Soundtrack k filmu Černá kočka, bílý kocour Emira Kusturici je stejně šílený jako film samotný.

Ukázka zde: Bubamara

A Good Year OST

Jako že Ridleyho Scotta opravdu nemám ráda, tak Dobrý ročník mě dostal hned napoprvé a po všech stránkách. A tak jsem si hned pořídila i soundtrack, který hraje na stejné struny jako příběh: je něžný (Il Faut Du Temps Au Temps), rozverný (Itsy Bitsy Petit Bikini), starosvětský (Je Chante) a poetický (Wisdom).

Ukázka zde: Le Coin Perdu

Madonna: hudební videoklipy (některé)

Madonna mě nikdy nepohoršovala (ostatně provokace věřících jsou tradiční a spolehlivou metodou budování vlastní popularity). Během dospívání jsem trochu sledovala její klipy, protože nebyly jen o juchání, poskakování a zběsilém střihu, ale měly příběh a nápad, a nedávno jsem se k nim zase vrátila. Klip k Like a Prayer dodnes považuji za jeden z nejlepších. Nechybí erotický náboj (ovšem na Madonnu je to v podstatě cudné a navíc jí to tu ještě docela sluší), ale řeší se tu i témata rasové (ne)snášenlivosti a násilí na ženách. Že poněkud explicitnější formou už patří k věci a k marketingu. A že je Ježíš tmavé pleti? Jak by taky ne, když Bůh je černoch :-). Za Madonnin druhý nejlepší klip považuju Bad Girl s Christopherem Walkenem jako andělem strážným – to je ten případ, kdy je videoklip lepší než písnička. Však ho taky režíroval David Fincher.

Ukázka zde: Like a Prayer

—-

A na závěr ještě pár písniček a skladeb, které se mi v poslední době líbily:

Buddha’s Deligh (Haley Bennett)

Černej pasažér (Traband)

Diana (Paul Anka)

Gas Gas (Goran Bregović)

Get the Truck Loaded (Rednex)

Chci zpátky dát čas (Karel Gott)

Kamarádi (Timudej)

La Minute de Silence (Vanessa Paradis & Alain Lanty)

La Spada Nel Cuore (Patty Pravo)

La Valse d’Amélie (Amélie z Montmartru OST)

Les Jours Tristes (Amélie z Montmartru OST)

Mi Pueblo (Paul Anka a Juan Garbriel)

Nel Giardino dell’Amore (Patty Pravo)

Noe (Tomáš Klus)

Riding Alone (Rednex)

Ředitel autobusu (THE TAP TAP)

Savanou (Timudej)

Shubidu (Elis)

Top Of The World (The Carpenters, Temné stíny OST)

Vločka (Tomáš Klus)

Responses

  1. Wow, hezký přehled.Půlku vůbec neznám (také 20 let hudba zpět, mě již míjí), ale nevadí.

    • Nj, vím, že mám dost zpoždění. :-)


Zanechat Odpověď

Kategorie

