Posláno autorem: Vesper | 2.12.2014

Pět fází převánočních (adventní týdeník) – 1. díl

Nejprve šok z blížícího se neodvratného. Skelný pohled na kalendář. Hluboká beznaděj. Pak už se vše rozběhne podle obvyklého scénáře. Nevěřte vědeckým studiím v ženských časopisech, realita je jiná. V rámci pravidelného adventního týdeníku si postupně probereme pět fází předvánočních, jejich symptomy a co s nimi.

Popírání

Že na mobilu zasvítí datum 24. listopadu, ještě vůbec neznamená, že by za měsíc byl Štědrý den. Je tu pořád šance, že se zastaví čas, anebo zavčas zazní polnice ohlašující konec světa. Není tedy důvod k panice, není důvod k ničemu, advent ostatně (ještě) nezačal. Popírání je vhodné začít trénovat po první noční můře před Vánoci. Já čile popírám už od července.

Moje rada: pokud nepomůže táboráček z kalendářů a pravidelná deaktualizace data, nasaďte si slamák a sluneční brýle, zasypte obývák pískem, pusťte si zvuky moře a začněte plánovat letní dovolenou, nebo si sepište seznam věcí, které byste ještě rádi zažili, a jednu rovnou uskutečněte. Člověk v dramatické životní situaci potřebuje nejen pravidelný puls i pozitivní impulz.

Já se rozhodla naučit se jíst hůlkami. Poprosila jsem kamarády, co pobývali v Číně a asijské jídlo konzumují profesionálními pohyby nenažraného krokouše, aby vybrali vhodné místo, kde (snad) nepodávají psy a nebudou na mě šikmě koukat, když budu jíst jako p… pravý totem představitelné nešikovnosti. Má příprava spočívala v tom, že jsem si oblékla omyvatelný oděv, koupací čepici a vynechala dvě předchozí jídla.

Kdo by řekl, že přátelé jsou na světě od toho, aby vyjadřovali podporu pro odvážné životní kroky, řekl by to blbě. Ti moji mě velice povzbudili vzpomínáním na legendárního Bóbika, vyzdvihováním výživových hodnot smažených chroustů a proroctvími, že při mé manuální zručnosti se díky jednomu jídlu stanu štamgastem.

Živě si pamatuji na jeden dávný rodinný oběd, kdy jsme vzali naše bohuželpříbuzné Dwayna a Dibley do italské pizzerie, kde Dwayne trval na svíčkové se šesti. Mé znalosti čínské kuchyně jsou sice na vyšší úrovni, ale sestavit si jídlo sama jsem nedovedla. Z nabídky jsem rozuměla jen slovu „pivo“ a menu na tři metry vzdálené ceduli bylo mimo mé rozlišovací schopnosti. Při prvních pokusech v šermu s hůlkami mi pak kamarádi vysvětlili, že neexistuje norma pro jejich používání, prostě se jejich pomocí má jen dostat jídlo na místo určení. Zda chlemtáním s nosem v talíři a omáčkou ve výstřihu, nebo elegantním pohybem s rovnými zády a neporušenou důstojností, je každého věc. Buď mě to uklidnilo, nebo že jsem měla hlad jako lidožravý lev po výletu na pustý ostrov, snědla jsem všechno. Včetně těch hůlek. Jen si musím pamatovat, že je smím držet pouze v levé ruce. V opačném případě je přede mnou v bezpečí jen jídlo.

P. S.: Kočka leze dírou, pes oknem, nebude-li mrznout, nezcvoknem. Popírání v době předvánoční nemusí souviset jen s Vánocemi, ale i s některou z doprovodných radostí, které advent občas přináší. Třeba včera večer, když jsem v pozdním večeru putovala naší pustinou k domovu, na šestém kilometru jsem už zcela popírala, že nastala blesková doba ledová jako ve Dni poté, že mě nijak neděsí děsivý praskot zmrzlých stromů, keřů i trávy, že mě vůbec nezneklidňuje zamrzlý semafor ani zámek u branky, neohrožují padající větve a že mi mokrý svetr ani náhodou nepřimrzá k mokré bundě a mokrému tričku, a že se mi nechce spát. Možná mi to popírání zachránilo život.

Vzhledem k nemoci autorky pokračování až za rok. :-(

The Day After Tomorrow

Photo © 2004 20th Century Fox Film Corporation

Responses

  1. Hezká povča fejetonova!


Zanechat Odpověď

Kategorie

