Posláno autorem: Vesper | 24.3.2014

Jiří Dědeček: Věci po mrtvých

Z tvorby Jiřího Dědečka (* 1953) nejvíc oceňuji jeho překlady francouzských šansoniérů. Jeho básnická tvorba mě jinak příliš neoslovuje a jeho zpěv už vůbec ne. Útlou sbírku Věci po mrtvých ale řadím mezi své vůbec nejoblíbenější a umím ji prakticky zpaměti. Poprvé mě na ni upozornil profesor literatury v maturitním ročníku, jeden z mála učitelů, který mě měl rád, a na jeho rozbor této knihy a hlas, jakým nám z ní četl, nikdy nezapomenu. V té době mu umíral tatínek.

Tuhle
Snesli jsme maminku v truhle
S bratrem
Patro za patrem
Pěšky
Na funebráky bylo to moc těžký
Měli snahu
Svézt ji ve výtahu

Neboj mami
Zvládli jsme to sami
Přeci
Víme že jsou jistý věci
Známe se
Akorát že nikdo neví kolik unese

(Tuhle)

Když dostanete diagnózu rakovina, svět se trošičku zhroutí – přehodnocujete. Když mi umírala matka, bylo to pro mě taky velmi zásadní a zlomové období,“ řekl Jiří Dědeček v jednom rozhovoru. Sbírka Věci po mrtvých se jeho ostatní tvorbě vymyká. Prostřednictvím dvaadvaceti krátkých básní v ní prostými slovy vypráví o smrti rodičů, především o mamince. Věci po mrtvých nepostrádají jeho typický sarkasmus a ironie, chybí zde však dobrý rozmar. Dědeček se s drásavou precizností pouští do nejniternějších prožitků smutku a bolesti ze ztráty blízkého člověka a slepuje realistickou mozaiku z drobných vzpomínek na poslední období, z obrazů domu, kde náhle někdo schází, z osobních předmětů, které nepřestávají zesnulého připomínat, a neodvrací pohled ani od vědomí vlastní smrti.

Věci po mrtvých
Bodají
Ale nevzít
Se nedají

Až do krve zatne
Klubíčko jehla a nit
Co je to platné
Jak se bránit

Beru si co je k užitku
Ručníky Zavařeniny
Starám se o kytku
Z pocitu viny

(Věci po mrtvých)

Z většiny básní běhá mráz po zádech, například v místech, kde autor s odstupem – nebo spíš s obrannou otupělostí – popisuje okolnosti pohřbu (Mercedesem). Na jiných místech zas vyvěrá na povrch vztek i bezmoc člověka před realitou umírání (Oběť), jinde se básník přiznává k určité úlevě, kterou pozůstalý někdy pocítí, když dlouho trpící bližní dojde na konec cesty (Úleva). Ať už ale jsou básně tragické nebo smutně ironické, Věci po mrtvých nelze doporučit ke čtení tomu, kdo se aktuálně se ztrátou někoho blízkého potýká. Důvodem je absence konkrétnější naděje (S dlaní na náhrobním kameni / Čekám na nějaké znamení / Na Záblesk Slůvko z nicoty / Věřím v NIC mami, jako ty). Jiří Dědeček možná není bezvýhradný ateista, ale střípky doufání, že smrtí přece nemůže všechno skončit, musí čtenář ve Věcech po mrtvých pečlivě hledat, aby je našel (např. V tu chvíli, Kamufláž, Mami).

Máma není doma
To jsem ale vůl
Pozdě jsem si na to
vzpomenul

Zvoním jako blázen
Zkouším každej klíč
Máma není doma
Je pryč

Zdá se mi to divný
Jémine
Máma není doma
Táta taky ne

(Máma není doma)

V recenzi Radka Malého pro ALUZI 1/2003 (Revue pro literaturu, filozofii a jiné) mj. stojí: „Jiří Dědeček vidí a popisuje život tak, jak ho většina lidí vidět nechce, protože je to tak pro ně pohodlnější. A se smrtí je tomu nejinak – k věcem po mrtvých v Dědečkově sbírce patří zaprášený cukr, který si nikdo neodnáší, ale i televize, na kterou pozůstalí pomýšleli již delší čas a která dnes dětem v kuchyni vypráví pohádky. Hnusné? Otřesné? Nikoli, pravdivé. (…) Věci po mrtvých jsou důstojnou zprávou o nedůstojných koncích, nadčasovou zprávou o umírání a o roli smrti nejbližších v našich životech.“ Pro mne osobně, stejně jako asi pro leckterého jiného čtenáře, byla ale nejotřesnější poslední básnička, která začíná slovy:

Mami
Tak mám to samý

Jiří Dědeček: Věci po mrtvých
Nakladatel: Torst
Formát: stran: 35
Rok vydání: 2001

 

Responses

  1. Dědečka mám hodně, hodně rád. Je to genius, ale příliš mnoho lidí si toho nevšimlo. Tohle jsem neznal, ale o to ho mám raději.


Zanechat Odpověď

Kategorie

