Posláno autorem: Vesper | 4.3.2014

Ďáblův advokát / The Devil’s Advocate

 „Ješitnost je rozhodně můj nejmilejší hřích.“

Drama/Mysteriózní/Thriller

USA/Německo 1997

Režie: Taylor Hackford

Hudba: James Newton Howard

Hrají: Keanu Reeves, Al Pacino, Charlize Theron, Jeffrey Jones, Judith Ivey, Connie Nielsen, Craig T. Nelson, Tamara Tunie, Ruben Santiago-Hudson, Laura Harrington, Jeffrey Jones

Mladý právník Kevin Lomax ještě nikdy svůj případ neprohrál. Právě obhajuje učitele matematiky Gettyse, který je obžalován ze sexuálního obtěžování své studentky. O přestávce přelíčení se Lomax setká s novinářem Larrym, který mu položí otázku, jaké to je, vrátit člověka jako je Gettys mezi slušné lidi. Lomaxe přepadne na chvíli podivný pocit. Porota pak učitele skutečně osvobodí. Když Lomax se svou manželkou Mary Ann oslavuje v baru, neznámý muž mu nabídne práci u nejlepší právní firmy na světě, kterou z New Yorku řídí nenápadný John Milton. Lomax nabídku přijme a se ženou se odstěhují do New Yorku. Lomax dostane od Miltona nádherný byt v jeho domě a případ obhajoby vlivného stavitele, který je obviněn z trojnásobné vraždy. Mary Ann se zatím cítí stále víc nešťastná a osamělá. Začínají se u ní projevovat příznaky duševní poruchy a má vidiny, že jsou obklopeni démony. (srv. oficiální text distributora)

Kevin (Keanu Reeves) je nadaný mladý právník s nadějně rozjetou kariérou. Díky svému zvláštnímu nadání pro výběr porotců má v soudních procesech zatím stoprocentní úspěšnost. Jako bonus mu byl dán i pekelně silný žaludek, díky kterému nemá sebemenší problém s obhajobou zvrhlíků a násilníků, ani s vědomím, že jeho klienti jsou s nějvětší pravděpodobností vinni. A nebýt šťouravého novináře Larryho, možná by se nad tím jeho brilantní právnický mozek nikdy nebyl zamyslel.

John Milton: „Naší strategií je vlídnost.“

A pak přijde od nenápadného newyorského kmotra nabídka, kterou nelze odmítnout. Slovo dá slovo a z lokální floridské celebrity je najednou velké právnické zvíře, které spolu s novým šéfem shlíží ze střechy mrakodrapu na pulsující americkou metropoli. John Milton (Al Pacino), uhlazený a šarmantní člověk, Kevinovi i Mary Ann (Charlize Theron) brzy učaruje. Jen Kevinova bigotní matinka (Judith Ivey), prototyp nepříčetné svíčkové babky, hrozí varovně prstem, metá biblické citáty a vykřikuje cosi o zkáze Babylónu.

John Milton: „Musíš zůstat malý, neškodný. Blbeček. Ubožák. Jako já. Podceňovaný od počátku. A přitom jsem pánem světa.“

Kevin se po hlavě vrhne do nové práce, Mary Ann do zařizování jejich luxusního bytu, a nějakou dobu jsou opravdu šťastni. Kevin dotáhne do vítězného konce testovací případ (je v tom špetka voodoo, ale jinak absolutně čistá hra) a je mu přidělena první velká kauza – obhajoba Alexandra Cullena (Craig T. Nelson), který podle všeho vyvraždil svou rodinu. A do soukolí idylky se dostanou první zrnka písku. Když si Kevin pomalu začíná uvědomovat, že jeho klient je chladnokrevný zabiják a jeho zaměstnavatel má nad ním samým čím dál větší moc, ve hře již je příliš mnoho – jeho ego, peníze, luxusní životní styl, prestiž a moc.

John Milton: „Tam dole je spousta našich klientů.“
Kevin Lomax: „A stojíme o ně?“
John Milton: „Vždycky.“

Mary Ann už mezitím přešlo okouzlení z nového života. Touží po dítěti, ale manžel si jí všímá stále méně a nové kamarádky – manželky Miltonových společníků – ji zneklidňují. Začíná trpět děsivými halucinacemi a je přesvědčena, že Miltonovi lidé jsou ve skutečnosti démoni a on sám je vtělený ďábel. Kevin však nemá pro její děsy pochopení. Nevěnuje pozornost ani varování obchodního ředitele společnosti Eddieho Barzoona (Jeffrey Jones), který jej upozorní, že Miltonovy aktivity zahrnují mj. i praní špinavých peněz a obchod se zbraněmi a drogami. Ke zlomu dochází ve chvíli, kdy Kevin odhalí, že obviněný stavitel je skutečně vinen a Milton mu navrhne, aby z případu odešel a věnoval se nemocné ženě. Kevin se rozhodne Cullena hájit dál na úkor svého soukromí i svědomí a v následné smršti otřesných událostí příliš pozdě zjistí, že nejen podal ďáblovi ruku, ale prodal mu sám sebe.

John Milton: „Ale já ho varoval. Varoval jsem ho na každém kroku.“

V knize moudrosti alias Wiki se dočteme, že Advocatus diaboli je hovorové neoficiální označení pro promotora víry (oficiálně latinsky promotor fidei), oficiálního odpůrce v procesu svatořečení. V běžné mluvě se tímto pojmem označuje člověk, který hájí někoho, kdo je s pravděpodobně nebo na základě všeobecného mínění vinen nějakým těžkým zločinem. Podle zákona má na obhájce právo každý. Postava ambiciózního advokáta Kevina si z této skutečnosti vytvořila obranný val proti případnému útoku zmrzačeného svědomí a trosek morálky. Zároveň je zářným příkladem člověka, který svůj rozum a úsudek povýšil na post nejvyššího kritéria a za jediné měřítko pokládá své vlastní já. Přestože byl vychován ve víře, tvrdí, že byl „z náboženského života podmínečně propuštěn“. Vzhledem k jeho matce se mu lze ovšem těžko divit. Pro Miltona/ďábla je Kevin tedy poměrně snadnou kořistí – stačí načechrat jeho ego velikosti katedrály a háček je zaseknut.

Mary Ann Lomax: „Horší než nemít otce, je mít toho mého.“
John Milton: „To já chápu. Vážně, věř mi…“

Výkon Al Pacina v roli Johna Miltona je strhující. Bylo by velmi zjednodušující, nazvat jeho postavu démonickou. Milton je atraktivní, příjemný a charismatický muž. S oblibou cituje Bibli, kterou zná zpaměti, a dovede si rychle získat důvěru, protože ačkoli zná do nejmenších podrobností život každého, s kým se setká, dovede být chápajícím a trpělivým posluchačem. „Nejhorší vada je rada,“ říká Mary Ann, když se poprvé potkají na firemním večírku, „ale je prima mít pravdu“. Co na tom, že jeho vědoucí oči působí neživě, i když se usmívá (a on se usmívá často) a jeho ironické bonmoty se při bližším zkoumání ukazují jako krutě pravdivé.

John Milton: „Svobodná vůle je jako motýlí křídla. Dotkneš se jich a už nikdy nevzletí. Nejsem loutkář. Já jen vytvářím podmínky. Manipulujete se sami.“

Vyjma halucinací Mary Ann a její hrozné smrti v psychiatrické léčebně (při níž se kamera bohužel diskrétně neodvrátí, jak bývalo dříve dobrým zvykem) je příběh víceméně civilní, a tím víc působivý. „Shakespearovské“ finále je z mého pohledu jediným slabším článkem příběhu, protože si v něm scénárista už nevystačil jen s naukou katolické církve, ale nahlédl i do sci-fi knihovničky. Kdyby místo zuřivé kombinatoriky zapojil do děje Boha, udělal by lépe. Takto se příběh totiž soustředí výhradně na temnou stranu Síly a o Bohu se pouze mluví. Pointa ale diváka praští po hlavě, ať už jsou jeho teologické výhrady jakékoli.

Kevin Lomax: „On tu byl vždycky. Díval se. Čekal. Zadržoval dech.“

Nyní, prodrav se skrz všecky těsniny letí v kraj světa, blízko u nebe, přímo tam, kde vzdělán jest ten nový svět se svým člověkem.  Tam chvátá v úmyslu zahladit ho mocí, neb, co hůře jest, svésti lestným podvodem, i svede jej; skloní člověk ucha svého k úlisné jeho lži, a nenesnadně přestoupí přikázání mé, ten základ jediný poslušenství svého: tak i on, i rod jeho padne nevěrný. Čí vinou? Čí než svou vlastní? To jsou slova Boha Otce ve třetím zpěvu Ztraceného ráje z pera skutečného Johna Miltona. Pacinův ďábel téhož jména není žádný pohádkový čert s rohy a kopyty, ale vysoce inteligentní bytost, která si v lidské přirozenosti čte jako v otevřené knize a hraje rafinovanou hru s člověčí pýchou. „Jsem humanista. Možná už ten poslední.“ Je to lhář a podvodník, jehož jeho nejsilnější zbraní je schopnost dovést člověka na okraj propasti a nechat ho, aby do ní sám skočil. „Svoboda znamená, že se nikdy nemusíš omlouvat.“ Milton dává Kevinovi několikrát prostor, aby z rozjetého vlaku vystoupil, a přitom spoléhá na jeho přerostlé sebevědomí a zaslepení ambicemi, díky kterým pojede tvrdohlavě až na konečnou. „Sebeláska je přirozený opiát.“ Když ho pak má definitivně v hrsti – všichni, kdo se ho snažili pozitivně ovlivnit, byli bezpečně odstraněni – přichází chvíle jeho triumfu: poukáže na to, že všechna rozhodnutí, která Kevina nakonec dovedla na konec cesty, udělal sám a ze své vůle.

John Milton: „Možná, že je na čase, abys prohrál. Myslíš, že já neprohrál?“

V kontextu příběhu mi Ďáblův advokát připomínal film Se7en, kde mladý vyšetřovatel tak usilovně pátrá po vrahovi, který svými bestiálními činy demonstruje sedm smrtelných hříchů, že svou ženu odsune na vedlejší kolej – no a víme, jak to skončí. I Kevin se v jednu chvíli vzpamatuje, ale na záchranu Mary Ann už je pozdě. Chvílemi se mi vybavoval i The Exorcism of Emily Rose, jediný film na toto téma, jaký jsem kdy viděla (a dodnes toho lituju), především briskní likvidací každého, kdo se rozhodne zkřížit Miltonovy plány (skoro bych řekla, že scénu s autem tvůrci Emily Rose oprali právě odtud). Herecky tu ale srovnávat nelze, byť Al Pacino i Charlize Theron přehráli Keanu Reevese o několik délek. Ďáblův advokát je nejen strhujícím thrillerem, ale i znepokojivou alegorií současné civilizace, jejímž hnacím motorem je moc a individuální štěstí, a příběhem, který stojí nejen za vidění, ale i za zamyšlení.

Kevin Lomax: „Kdo jsi!?“
John Milton: „Mám tolik jmen…“
Kevin Lomax: „Satan.“
John Milton: „Říkej mi tati.“

—-

The-devil-s-advocate 3

The-devil-s-advocate 2

The-devil-s-advocate 1

Photo © 1997 Warner Bros.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Kategorie

%d bloggers like this: