Posláno autorem: Vesper | 1.10.2013

Hudební objevy roku II

Po roce opět malá rekapitulace, co nového mě oslovilo na poli hudební scény. Můj hudební vkus se nijak nezměnil, ani neposunul – pořád poslouchám všechno, co se mi líbí, a pořád a pořád dokola. A nejspíš už to lepší nebude.

Alba

Michel Polnareff: Passé Présent

Průřez hudební kariérou excentrického francouzského skladatele, zpěváka a hudebníka s podtitulem The Best Of, obsahuje dva disky se čtyřiceti písničkami a jednou instrumentální skladbou (Voyages). Žánrový mix, který se ale velmi dobře poslouchá. Oblíbila jsem si především Le Roi des FourmisLettre à France a smutnou Ça N’Arrive Qu’aux Autres ze stejnojmenného filmu.

Ukázka zde: Voyages

Carla Bruni: Comme si de rien n’était

Po úspěchu alba Quelqu’un m’a dit z roku 2003, o kterém jsem psala loni, vydala Carla Bruni v roce 2008 další, ke mně se ale dostalo až letos. Písničky pro něj psala opět většinou sama. Po hudební stránce se písničky podobají jedna druhé, a pokud si je člověk pouští jen jako kulisu například k práci, může se stát, že mu ani žádná neutkví, a zapamatuje si jen interpretčin sexy hlas, hladkou francouzštinu, uklidňující melodie a jemné souznění kytary s ostatními nástroji. Je to málo?

Ukázka zde: Comme si de rien n’était

Hugh Laurie: Let Them Talk

Blues mě po většinu života míjelo velkým obloukem a možná bychom se nikdy byli nepotkali, nebýt Hugha Laurieho. K jeho prvnímu albu jsem se dostala z velmi banálních pohnutek. Přála jsem si ho k loňským narozeninám, protože jsem byla zvědavá, jak doktor House zpívá. A po půl roce průběžného poslouchání (jednou za měsíc až 7x denně) jsem si uvědomila, že se mi moc líbí. Hudebně nejvíc Battle Of Jericho (dokonalé bicí!), textově pak Swanee River, The Whale Has Swallowed Me a titulní Let Them Talk. V brožurce k disku Hugh Laurie píše: I love this music, as authentically as I know how, and I want you to love it too. If you get a thousandth of the pleasure from it that I´ve had, we´re ahead of the game. V mém případě byl účel splněn. :)

Just let them talk,
If they want to
That don´t bother me…

Ukázka zde: Swanee River

Hugh Laurie: Didn´t It Rain

Dlouho nebylo deště, ale na druhé album Hugha Laurieho se vyplatilo počkat. Mám ho ráda ještě víc než první, nejspíš i kvůli mimořádnému zážitku, kterým pro mě bylo vidět ho naživo při červencovém koncertě v Praze. Didn´t It Rain je „barvitější“ nejen co do grafiky, ale i do složení interpretů a hudebních žánrů. Kromě bluesových vod album vstupuje sem tam i do jiných vod. Titulní píseň v podání hostujících zpěvaček Gaby Moreno a Jean McClain je gospel, duet Kiss of Fire (mimochodem jediná písnička, která v porovnání s živým provedením studiovým lookem utrpěla) zase tango. Za jednu z nejpovedenějších považuji atmosférickou The Weed Smoker’s Dream, Changes, která mě zaujala už na koncertě, a Hughovu zamilovanou Careless Love.

Ukázka zde: Changes

Jacques Brel: Ces Gens-Là

Mám moc ráda všechna alba Jacquese Brela, ale právě jeho první obsahuje nejvíc mých oblíbených písniček. Titulní Ces Gens-Là, je drsnou kritikou úzkoprsosti měšťáků, Les Berges je naopak nekonfliktní rustikální skica, dále je tu až taneční Grand’Mere, proslulá Mathilde, znepokojivý Jacky a především drásavá výpověď o tom, co cítí pozůstalý po smrti blízkého člověka – Fernand.

Ukázka zde: Ces Gens-Là

Georges Deleure: Cartouche OST

Dobrodružná pohádka s historickými kulisami a tragickým koncem, nezapomenutelná nejen kvůli účasti mladého Jean-Paula Belmonda a překrásné Claudie Cardinale před kamerou a Philippa de Brocy za kamerou, ale i díky hudbě Georgese Deleurea, která dokázala nejen podtrhnout atmosféru, ale být i posledním tahem štětce ve scénách dramatických, humorných i romantických. Osobně mám nejraději právě ty něžné motivy vyhrazené jen pro Venuši a Cartouche.

 Ukázka zde: Final

Carla Bruni: Little French Songs

Zatím poslední album bývalé francouzské první dámy, které sice plastiky ubraly na kráse, ale čas na hlasovém projevu naštěstí ne. Nové album je o poznání temperamentnější a rozmanitější než předchozí, poslouchá se ale stejně dobře.

Ukázka zde: Chez Keith Et Anita

The Baseballs: Strike!

Na německé hudební skupiny a kostkované košile si opravdu nepotrpím, ale první album The Baseballs plné rock´n´rollových coververzí moderních hitů se v mém přehrávači několika (desítek) repríz dočkalo. Možná proto, že jejich originální nebo slavné verze znám, a něco mi v nich chybělo – ten rock. :) Třeba hned úvodní Umbrella se mi líbí skoro stejně, jako nesnáším kňourání Rihanny.

Ukázka zde: Let’s Get Loud

Boney M.: The Magic Of Boney M.

Boney M jsem v dospívání poslouchala hodně a pak už skoro vůbec. Až nedávno dělal můj mozek v noci inventuru a já se ráno probudila s One Way Ticket v hlavě. A to už zbýval jen krok ke zjištění, že mě tahle hudba dovede trochu nakopnout, když už padám únavou, a zároveň mi nejde po pár minutách na nervy. The Magic z roku 2006 obsahuje největší hity Boney M., a jak jsem zjistila, můj osobní žebříček jejich the best se vůbec nezměnil: Belfast, Baby Do You Wanna Bump?, El Lute, Painter Man.

Ukázka zde: Baby Do You Wanna Bump?

Ekseption: Trinity

Ekseption jsem poprvé slyšela ve filmu Fantasia chez les ploucs a bylo to vlastně to jediné, co mě na něm opravdu zaujalo. Staří mrtví klasici nepochybně rotují v hrobech v rytmu coververzí svých hitů a intelektuálové se pohoršují, seč jim síly stačí, ale já si občas místo originálu cover ráda poslechnu.

Ukázka zde: Toccata (J. S. Bach)

—-

A na závěr ještě pár písniček a skladeb:

Don’t Let Me Be Misunderstood (Joe Cocker)

Elisa (Serge Gainsboug)

Go All The Way (The Raspberries, Dark Shadows OST)

Horehronie (Kristína)

House MD S06E15 A Whiter Shade Of Pale (Procol Harum)

Iko Iko (Capitain Jack)

La Bambola (Patty Pravo)

La Mort Du Loup (Gilbert Bécaud)

L’Aventure c’est L’Aventure (Johnny Hallyday)

Le Gaz (Jacques Brel)

L’Enfance (Jacques Brel)

Maybe Baby (Paul McCartney)

Peace Planet (Ekseption)

The Night In White Satin (Moody Blues, Dark Shadows OST)

Skyfall (Adele)

Treplev (Tomáš Klus)

The Trout, 4. theme (Franz Schubert)

Zanechat Odpověď

Kategorie

