Posláno autorem: Vesper | 2.5.2013

Matka / The Mother

„We’ll be like that one day. No one wanting us.“

Drama/Romantický

Velká Británie 2003

Režie: Roger Michell

Hrají: Anne Reid, Daniel Craig, Peter Vaughan, Anna Wilson-Jones, Steven Mackintosh, Danira Govich, Harry Michell, Rosie Michell, Oliver Ford Davies

May je obyčejná penzistka, která žije svůj obyčejný život se stárnoucím a chátrajícím manželem Tootsem. Když jednoho dne sbalí kufry i jeho, a vyrazí do Londýna navštívit své dospělé děti, ani ve snu ji nenapadne, že domů se tatáž May už nikdy nevrátí.

Propagace filmu, která stavěla na „šokujícím“ tématu sexuálního života lidí v důchodovém věku, se poněkud minula se záměrem tvůrců. Matka je ve skutečnosti dramatem ženy, která si neví rady s nastupujícím stářím a nečekaně znovunabytou svobodou. Ženy, která se bojí samoty a cítí, že se jí její blízcí už dávno odcizili. A řešení, které v této situaci považuje za šťastné, má nakonec závažné důsledky.

„I am not ready for old age.“

May a Toots se ubytují u syna Bobbyho, který žije s manželkou Helen a dvěma dětmi v elegantním rodinném domě. Ke konci dne všichni vyrazí k dceři Paule na večeři, a jak už to tak na rodinných setkáních bývá, vzpomínají na staré časy. Tím ale idyla definitivně končí, pokud vůbec kdy začala. Tootsovi se v noci udělá špatně a v příští scéně už May sedí u jeho smrtelného lůžka. Šokovaná žena je v prvních chvílích zcela odkázána na pomoc svých blízkých, jejichž přístup je ale pochopitelně ovlivněn vlastními city i nároky jejich životů, zcela odlišných od života May. Bobby s matkou cítí, ale v konfrontaci s jejím smutkem je bezradný a navíc musí čelit nárokům svého zaměstnání a sebestředné manželky, která nemá pro nečekanou rodinnou situaci pochopení. Paula ji sice ochotně ubytuje u sebe, sama je ale nervově labilní, a aktuálně je zcela zaujata svým milencem Darrenem a plány na společnou budoucnost. May náhle zjišťuje, že zůstala úplně sama, a z rodinného kruhu se pro ni stal bludný kruh.

Aby si vydobyla místo uprostřed těch, kdo jí měli být nejbližší, či snad z podvědomé snahy zaměstnat se a uniknout tak před smutkem, snaží se být užitečná. Synovi potomci o ni zájem nejeví, pokouší se tedy sblížit s Pauliným synkem Jackem. Zároveň chce vyhovět dceřinu přání a „promluvit“ do duše Darrenovi, sympatickému řemeslníkovi, kterého by Paula ráda dostala pod čepec. Záhy však Paula není jediná, pro koho se Darren stane středem vesmíru.

Příběh se rozbíhá uměřenou rychlostí, ale ve chvíli, kdy May a Darren navážou kontakt, bohužel příliš přidá na plyn. Těžko lze uvěřit, že by madam za zenitem středního věku, navíc čerstvě ovdovělá, skočila po mladém masu po jednom obědě a dvou rozhovorech. Skutečností ale zůstává, že jakkoli scénárista tuto fázi příběhu hodně zestručnil – snad aby protagonisty už už dostal do postele – na samotném faktu, že si May začne s Darrenem, není nic zvlášť šokujícího, jakkoli se distributoři svorně pokoušeli přesvědčit publikum o opaku. Darren je totiž jediný dospělý, který je ochoten s May mluvit a také jí naslouchat. Což je v situaci prvního období po ztrátě někoho blízkého služba zcela zásadní a pro May o to důležitější, že si neměla s kým promluvit ještě předtím, než Toots zemřel. May Darrenovi (velmi, velmi) rychle vysype svá životní zklamání i selhání a on ji nenápadně povzbuzuje k tomu, aby se soustředila se na to, co ji v životě těšilo dřív, než vše pohltily povinnosti manželky a matky. My husband always liked me being at home looking after him. And he hated me having friends, so I didn’t have any. Není tedy nic divného na tom, že May se k Darrenovi instinktivně psychicky přimkne a už vůbec nic překvapujícího na tom, že se další dějství jejich vztahu odehraje v ložnici – je to koneckonců film. S proklamovanou erotikou to není až tak horké, žádný „morbidní voyeurismus“ se (naštěstí) nekoná. Ze strany Anne Reid je odhalení horní části těla spíš demonstrací odvahy bořit tabu než vyzývavým gestem a Daniel Craig ukázal v jiných filmech i víc.

Hlavním a společným rysem všech zúčastněných postav je sobectví. Bobby, jeho žena i děti, jsou každý orientován výhradně na sebe, přestože žijí pod jednou střechou. Paula má co dělat, aby přes své neurózy a plány, jak uhnat Darrena, zvládla péči o syna. Nápadník Bruce, kterého Paula matce dohodí, zase stojí jen o to dokázat si, že mu některé žlázy ještě neodumřely. A May? Přestože své blízké nepochybně miluje, v poblouznění Darrenem zcela přestane brát v potaz, že dotyčný je předmětem zájmu její dcery, i jeho vlastní život a osobnost – což se jí také nakonec vymstí.

Závěr příběhu svou teatrálností a emocionální brutalitou připomíná divadelní hru, a pro diváka, který se nechal ukolébat komorností předchozích dvou třetin, bude obtížně snesitelný. Domnívám se však, že je adekvátním vyústěním dusna, vytrvale bublajícího pod pokličkou rodiny, která sice nemá přímo kostlivce ve skříni, ale k ideálu má stejně daleko jako May ke svému minulému životu.

—-

the mother_5

the mother_4

the mother_2

the mother_3

  ©2003 Sony Pictures Entertainment Inc.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Kategorie

%d bloggers like this: