Posláno autorem: Vesper | 13.7.2012

Nad hlavu hlubiny moře

V létě, zvlášť v takovém létě, kdy obhospodařuji květenu těch, co jsou na dovolené, a ve zbytkovém čase nemyslím na nic a o ničem si nic nemyslím, se mi často stýská po moři. Snad zato může krev zděděná po pradědečkovi (kterážto podle některých způsobuje mé nezvladatelné nutkání k pirátství všeho druhu), anebo jsem v posledních týdnech viděla až moc filmů z námořnického prostředí, zkrátka si dnes budeme povídat o mořích a oceánech.

Nedávno jsem slyšela přednášku Marka Orko Váchy o první kapitole knihy Genesis, a jak bývá mým nedobrým zvykem, záhy jsem zapomněla všechny vědecké teorie i empirická fakta a zaměřila své úvahy na několik okrajových myšlenek, které nadhodil jen tak pro zajímavost. Tak například: Bůh stvořil světlo a „oddělil světlo od tmy“ (Gen 1,4) první den, ale „svítilny na nebeské obloze, aby oddělovaly den a noc“ (Gen 1,14), tedy Slunce a Měsíc, až den čtvrtý. Odkud se tedy bralo světlo v předchozích dnech – co svítilo na zeleň, byliny a stromy, které byly stvořeny před nimi?

Druhá věc: následující den po stvoření světla a temnoty „Bůh udělal oblohu oddělující vody, jež jsou pod oblohou, od vod, jež jsou nad oblohou, a Bůh nazval oblohu ‚nebe’.“ (Gen 1,7–8) Z tohoto logicky vyplývá, že obloha možná není nekonečným prostorem, ve kterém jsme ze Země schopni zahlédnout těch pár nejméně vzdálených objektů, na něž dopadá odlesk Slunce, ale strop, či snad jakási bublinka okolo Země, nad kterou je další oceán. Koneckonců i potopa přišla na svět skrze „stavidla v nebeské klenbě“ (Gen 7,11). Petrarca věřil, že Zemi obklopuje devět nebí, nad nimiž je ráj, jiní by dali ruku do ohně za to, že se vznášíme vesmírem na krunýři obrovské želvy, a mně se všechny tyto teorie líbí mnohem víc, než stránky učebnice informující o tom, kterak se voda vypařuje z povrchu zemského a pak zase kdovíproč padá zpátky. Samozřejmě vím, že biblické podání stvoření světa je symbolické, a nelze jej brát doslova, ale baví mě představovat si, že tím stropem nad námi vlastně prosakuje oceán, a my říkáme, že prší.

Když radosti není dosti, / raduji se z maličkostí, / přestavím si třeba, kdyby / lidi žili jako ryby. Když radosti není dosti, obvykle si říkám, že to mohlo být horší. Třeba, že jsem mohla bydlet v ulici U Úlů (zkuste si to vyslovit nahlas). V posledních dnech mě ale obveseluje představa vodního světa. Ve víře v přítomnost vodních hlubin nad našimi hlavami mě utvrdily nedávné přívalové deště. Za zvuků vodních proudů, smáčející skla mých (umytých!) oken jsem si kladla otázku, co bude, když se jedna z těch malých dírek v nebi protrhne, z mimořádné kalamity se stane kalamita pořádná, a celý ten nebeský oceán se vylije na Zem. Zdeněk Svěrák to vyjádřil pregnantně: Jen si představ, milá babi, / že jsme dejme tomu krabi, / nebyla bys mou babičkou, / byla bys mořskou krabičkou.* Představuju si, že pod vodou by byl život pomalejší, ladnější a půvabnější. Ryby také někdy spěchají, ale i jejich největší kvalt je mnohem estetičtější než moje ranní funění na tramvaj, a také si myslím, že by voda mohla hezky nadnášet nákupní tašky. Je pravda, že zpívati si pod vodou nejde ani náhodou, ale v některých případech by to nebyla taková škoda, a nejspíš by ani nebylo možné se ve vodách mořských hádat, protože z hlubiny, z hlubiny vyšly by jen bubliny. A možná by i komplex ze silnějšího rybího ocasu byl menší než dva komplexy ze dvou silnějších končetin. Jen nevím, jak by to bylo pod vodou s počítači.

V každém případě by v životě pod vodou neexistovalo zalévání. Mou nesystematickou péčí a systematickou nechutí naše zahrada letos natruc plodí kilogramy ovoce, zeleniny a divokých koťat, dokonce nechala celer zmutovat do podoby bílých lilií, jenže se obávám, že by mě nezačala bavit, ani kdyby mi v záhonku vypučel Daniel Craig.

Hovoříte-li o Genesis, nevyhnete se evoluci a Orka také neminula. Nevěřícímu Tomáši, který se stále nesmířil s představou, že by si na první stranu rodinného alba měl dát fotku šimpanze, mírně odvětil, že každý má plnou svobodu nesouhlasit s evolucí, stejně jako může svobodně nesouhlasit s jinými skutečnostmi. Například s gravitací. Za sebe musím říct, že si nemyslím, že by lidé pocházeli z opice. Rozhodně ne všichni. Někteří prokazatelně pocházejí ze slepice.

Během výše zmíněné přednášky zazněla také úvaha, u které historické události bychom si přáli být, kdyby bylo možné cestování časem. P. Vácha by chtěl vidět okamžik, kdy se člověk stal člověkem, a zjistit, která událost to byla, co z jednoho živočišného druhu udělalo lidskou bytost. Profesor Grygar prý říká, že se to stalo ve chvíli, kdy se ten homo poprvé podíval na hvězdy. No, aniž bych se co do poznání chtěla srovnávat s panem profesorem, troufám si oponovat tím, že náš sice pes zírá na oblohu velmi pravidelně, ale o svém lidství mě zatím úplně nepřesvědčil… I já jsem přemýšlela, kterou událost z dějin Země a lidstva bych si přála zažít. Nakonec jsem po zralé úvaze dospěla k závěru, že natáčení Sedmi statečných.

—-

* Zdeněk Svěrák: Hlavně, že jsme na vzduchu

—-

Responses

  1. :) Milé a hezky a vtipně napsané :) Až na toho Váchu, pochopitelně. To je heretik a demagog.

    • Proč myslíte? (Nepopírám, že takových běhá po světě hodně. :) Jeho osobně neznám, slyšela jsem ho poprvé, ale líbila se mi knížka jeho zápisků, co jsem nedávno četla.

      • Je to zjevné, sám se z toho každou chvíli usvědčuje. Četl jsem některého jeho přednášky a články a ježily se mi vlasy hrůzou, že něco takového nechají blbnout hlavu křesťanům. Na zápisky se podívám, ale silně pochybuji, že by mě dokázaly přesvědčit o opaku…

        • No, ještě se mu plánuju podívat na zub… :) Ta knížka, co jsem od něj četla (Probouzení), není nic vědeckého ani extra-duchovního, je to místy vtipné (místy hodně vtipné), místy meditativní, nebo jen pocity a dojmy z událostí každodenního života. Na některou jeho „vážnou“ práci se teprve chystám. Uvažovala jsem o Modlitbě argentinských nocí nebo Kéž bych pod hvězdami dobře odtančil svůj tanec (u druhé se mi líbí název).

  2. Pěkná ukázka propracované argumentace:

    „X je heretik a demagog.“
    „Proč myslíte?“
    „Je to zjevné.“

    • Děkuju Ti, náčelníku, že ses mě zastal. :))


Zanechat Odpověď

Kategorie

