Posláno autorem: Vesper | 14.5.2012

Westworld

„It was fantastic! I killed five people!“

Akční/Sci-Fi/Thriller/Western

USA 1973

Režie: Michael Crichton

Hudba: Fred Karlin

Hrají: Yul Brynner, Richard Benjamin, James Brolin, Victoria Shaw, Dick Van Patten, Majel Barrett, Jared Martin, Paul Sorensen

WestWorld, RomanWorld a MedievalWorld jsou zábavní atrakce pro bohaté Američany, kteří touží po nevšedním zážitku a chtějí prožít dovolenou v dokonalé imitaci Divokého západu, starého Říma nebo středověkého hradu 13. století. Delos, jak se tento fantaskní projekt jmenuje, je složitý, počítačem ovládaný robotický svět, kde návštěvník, tedy živý člověk, může za poplatek $ 1 000 za den dělat vše, co se mu zlíbí, a to včetně orgií, násilí, zabíjení či sexu. Do WestWorldu zamíří také dva mladíci, Peter Martin a John Blane. Během jejich návštěvy však dojde k závažné poruše počítačového systému, který zábavní parky řídí, a roboti se vymknou kontrole. Petera a Johna si vezme na mušku brutální pistolník v černém a začíná hra na kočku a na myš. Ve všech zábavních parcích se mezitím rozpoutá pravé peklo…

Originální a průlomové futuristické sci-fi, u nás nepříliš známé, ale v anglofonním světě kultovní (o čem svědčí i jeho parodie – např. v Červeném trpaslíku nebo Simpsonových – i filmy jím inspirované – např. Jurský park nebo 2001: Vesmírná odysea). Přestože má své chyby, v mnoha ohledech jde o přelomový snímek, a to nejen po obsahové, ale i po technické stránce. A dodnes je dojem z něj znepokojující a skličující.

Příběh má poměrně dlouhý a vcelku pohodový rozjezd. Kamera sleduje natěšené zástupy lidí všech věkových kategorií, jak směřují do jednotlivých sekcí Delosu, zatímco z reproduktorů se stále ozývá ujištění Nothing can go wrong. Někdo jede na rodinný výlet, jiný od zábavního parku očekává resuscitaci skomírajícího manželství, a někdo se chce prostě jen odvázat. Mezi posledně jmenované patří i dva kamarádi z Chicaga, Peter a John, kteří si budou hrát na pistolníky Divokého západu. Nejprve v saloonu absolvují první souboj, ve kterém porazí ostrého pistolníka v černém, prožijí noc ve vykřičeném domě, a až na drobnou nehodu – Johna kousne robotický chřestýš – všechno klape doslova jako na drátkách. A pak jednou ráno, když se mladíci s pořádnou kocovinou vrací na hotel, objeví se on: Gunslinger, pistolník v černém. Opět dojde k souboji, ovšem skóre je nyní poněkud jiné. Gunslinger brutálně odstřelí Johna a pak upře své hypnotické oči na Petera. A začne ho pronásledovat – vytrvale, a neúnavně, na koni, po zemi i v podzemí. Mezitím v řídícím centru operátoři bojují o životy návštěvníků i o své vlastní.

Nebýt toho, že mě roboti sami o sobě zneklidňují – toho kuchyňského nevyjímaje – byla by první třetina filmu docela příjemná komedie. Ovšem ve chvíli, kdy vstoupí na scénu Gunslinger, člověku úsměv spadne, a to ještě dávno předtím, než dojde k onomu fatálnímu kolapsu. Když se potom robotický Chris nad Johnem, který v krvi a prachu umírá u jeho nohou, usměje na vyděšeného Petera, nastává opravdová hrůza.

Jistě, psal se rok 1973, a tehdejší filmové triky se s dnešními nedají srovnávat, ale přesto je Westworld i v tomto směru poměrně přesvědčivý. Jde o první celovečerní film, ve kterém byla využita digitální technologie CGI (Computer-generated imagery, počítačem generovaná grafika) pro pixelizaci obrazu – snímky, složené z viditelných čtverečků, byly použity ve scénách, kdy kamera zabírá svět očima Gunslingera. Pozoruhodná je i myšlenka infekce „centrální mechanickou psychózou“, která se šíří od robotů nižší úrovně (chřestýš) k těm dokonalejším (humanoidní androidi), až nakonec zkolabuje celý systém a zničí i ty, kdo jej ovládali.

Kdesi jsem četla, že Westworld odráží úzkosti a temné vize západní společnosti 70. let. Obavy, že na konzumní způsob života lidé nakonec doplatí, že jsou hranice, za které by člověk ve vlastním zájmu neměl zajít, že jsou sny, které se nemají plnit ani o Vánocích, a že stroj je dobrý sluha, ale zlý pán. Počítače jsou ve Westworldu obří zařízení se stovkami tlačítek, které z dnešního pohledu mohou vyvolat pobavený úsměv; ale pravda o tom, zda počítače, mobily, iPody, přehrávače apod. slouží nám anebo my jim, už ale úsměvná není. Umělá inteligence se pomalu stává realitou a pistolník v černém, kterého prostě už přestalo bavit nechat se pořád dokola zabíjet znuděnými zazobanci, kteří si chtějí jen nadopovat své ego, budil respekt tehdy a budí ho i dnes.

Jistě, Westworld má své chyby, nezkušeností režiséra-spisovatele počínaje, neobratností scénáristy (v téže osobě) pokračuje, a logickými kotrmelci konče. Bylo by bývalo lépe, kdyby Michael Crichton dokázal odolat pokušení filmařských klišé (zpomalené záběry při rvačce v saloonu) a nevhodných pokusů o symboliku („plačící“ antická busta), a scénáristicky vyřešil nejasnosti v příběhu (proč například mají návštěvníci zbraně s tepelnými senzory, aby se nemohli střílet navzájem, a Gunslinger toto vybavení v revolveru ani winchestrovce nemá?).

Yul Brynner je ale v roli démonického Gunslingera vynikající, a je škoda, že nedostal ještě více prostoru. Příjemná je zvlášť ironická sebeparodie díky použití kostýmu ze Sedmi statečných. Jak kdosi napsal, sveřepější, zavilejší a urputnější obličej se již po filmových plátnech nikdy procházet nebude, a part zabíjeného, co se stal zabijákem, je skvělou tečkou za všemi jeho rolemi pistolníků v černém. Richard Benjamin a James Brolin mu bohužel co do hereckého projevu nesahají ani po ostruhy, ale možná je to způsobeno i tím, že jejich postavy jsou zcela ploché a roboti proti nim vypadají téměř jako osobnosti. Kritiku sklidil i kontrast mezi lehce komediální první a thrillerovou druhou částí, ale při druhém a dalším zhlédnutí naopak bezstarostnost začátku ještě více podtrhne děsivost toho, co přijde. Co pak nemá chybu, je závěr plný beznaděje, deprese a bezmoci. Kde je vše dovoleno, tam se platí vysoké ceny.

Závěrem lze říci, že stojí zato si tento film vyhledat, sehnat, přehrát a promyslet. A ještě naposled budu citovat: Scénář je chyba na chybě, logika veskrze žádná, ale i tak je to neodolatelné. :)

—-

* Tyto záběry ve filmu Westworld dosahují celkově délky 2 minut 31 sekund. Šlo o jednoduché 2D efekty, které byly kombinovány s živě nasnímaným obrazem. Proces byl založen na separaci tří základních barev a černé z každého snímku dané scény. Jednotlivé části byly poté naskenovány a převedeny do obdélníkových bloků, kde jim byly znovu přidány základní barvy. Výsledná matrice pak byla zakomponována do filmového pásu.

—-

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Kategorie

%d bloggers like this: