Posláno autorem: Vesper | 22.12.2011

A zase po roce… adventní týdeník

Stejně jako loni, i letos si vedu adventní týdeník. Každý následující pátek se proto tento článek rozroste o události minulého týdne. Přeji hezké počtení i hezký advent.

První adventní neděle nezačala nejlépe. Potkala jsem Náčelníka Dunivého Hroma, který nemá rád Vánoce, ale zato má rád teorie o konci světa. A pokud vám takové vyhlídky začnou připadat jako příjemná alternativa programu na nadcházející pracovní týden, něco zásadního nejspíš není v pořádku ani s vámi.

Ale tak zlé to zase není. V pondělí mě pravidelně baví Dr. House a v úterý jsem pobavila já své sousedy (jejich) oblíbeným komickým číslem, nazvaným „Vesper věší vozdobičky“.  Sledovanost mám skoro stejnou jako House. Opět se mi podařilo ze šňůry barevných žároviček vytvořit v okně podivuhodný abstraktní ornament, který letos připomíná srdce po bypassu. Po loňské ledvině je to docela pokrok. Jinak po nekonečných dnech, týdnech a rocích, které jsme strávili pod příkrovem mlh (a ne všechny byly zrovna epesně boží), nastalo pár krásných slunných dní (během kterých vykvetly kočičky a objevily se velikonoční reklamy), a nyní nastalo pravé a nefalšované zimní období dešťů. Už se těším na ledovku a inventuru kostí.

S adventem neodbytně přichází i otázka být či nebýt na rorátech. Již po mnoho let si jednou za advent dopřávám adrenalinový zážitek katedrálních rorátů (5.45), které obnáší menší ranní přivstání (3.15) a příjemnou cestu (mrazivou, namrzlou a naprosto bezpečnou) noční Prahou. Letos jsem se je – vzhledem ke spánkovému deficitu a oslabené imunitě a vůli – rozhodla vypustit, a zvolila přijatelnější variantu – „dětské roráty“ v místní farnosti a v sympatickou hodinu (17.30). Ostatně farníci říkali, že jsou super. A byly. Dětí bylo asi třicet, většinou pod pět let, a přesto se nekonalo ani dupání, ani kňourání, ani brečení, ani mlácení, ani vraždění. Mše proběhla jen za svitu svíček a celebrant zřejmě dětičky před začátkem zhypnotizoval, protože nejenže ani náznakem nezlobily, ale dokonce ani nepodpálily kostel. Musím říct, že mě to zaskočilo. Přišla jsem se zapnutým ostrovtipem a odjištěným hasičákem a odcházela dojatá. Ita est.

pátek po 1. neděli adventní

——

Od loňska mi pro pozdní příchody do práce zbyla výmluva na zamrzlý zámek u branky. Obvykle jsem samozřejmě šéfovi vděčná, že když mě před polednem potká, nejenže mě nevymaže z mapy, ale ani nepozdvihne obočí. Ale tahle nevyužitá, a navíc pravdivá výmluva mě během roku trápila, a pamatuju si, jak jsem vyhlížela příležitost ji uplatnit. Hlavně v červenci. No nic, teď už je to passé. V zimě nejsou totiž žádné výmluvy třeba, neboť Náčelník ví, kde bydlím, a je rád, když dorazím vcelku – kdy, nehraje roli.

Zelená je louka, na tý louce chvojka, máme tu divoké kočky, jedí kaši z hrnka. Majitel grilu U rezavého klíče, o kterém jsem kdysi utrousila uštěpačnou (ale pravdivou) poznámku, týkající se jeho vývěsní cedule a chcíplé kočky, šel (konečně) do sebe a u dotyčné cedule nyní denně nechává kastrůlek se zbytky z kuchyně pro pozůstalé dotyčné kočky. Je povzbudivé vidět, jak blížící se svátky na lidi působí; já osobně mu tleskám. I proto, že jsem kolem té cedule i ostatků musela dost dlouho chodit.

Epicentrum neřestí, náš lokální kloub Průvan ohlásil premiéru vzdělávací divadelní hry Hloupější vyhraje, a pro děti a slabší povahy snesitelnějšího kusu Jak medvědi vařili. Hotel duchů má zbrusu novou fasádu v chutném odstínu žluklého másla a dočasná zastávka u potoka skončila po jedné divoké noci v potoce.

Jako má Ankh-Morpork Kachního muže, tak má okraj světa Kytarového muže. Chodí po okraji hladov’ sem a tam, a na hlavě nosí kytaru, na kterou v této poloze příležitostně i hraje. V pondělí takto preludoval nad jezerem a do rytmu tancovali Mikuláš, čert i anděl… Moje paní domácí má nového přítele, osmdesátiletého štramáka – naturistu. A já mám v posledních dnech chuť přejmenovat svůj blog z Je ne sais quoi na Je ne sais pas.

pátek po 2. neděli adventní

——

Znáte také ona rána, kdy vstáváte tak unavení, že si nevšimnete plcha v čajové konvici, Kloboučníka ve skříni pozdravíte a kočce Šklíbě, která vám se rozvaluje na knihovně, nalijete mléko, aniž byste se nad kteroukoli z těchto skutečností pozastavili, natož uvažovali? Já jsem v poslední době tak unavená, že mě po ránu překvapí, když nenajdu plcha, Kloboučníka a Šklíbu na svých místech.

Po zveřejnění minulého příspěvku jsem byla konfrontována s několika radikálními názory ve smyslu, že taková nedisciplinovaná a neloajální osoba si tak tolerantního šéfa nezaslouží. K tomuto bych ráda podotkla, že Indiáni nedávají jména omylem, a Náčelník Dunivý Hrom by výstižnější mít ani nemohl. A co se mé nedisciplinovanosti týče, není to tak zlé. Zpravidla chodím přesně – přesně tři hodiny poté, co se vzbudím. A jak každý vzdělaný člověk ví, ráno nastává tehdy, když se organismus probudí.

Ještě větší ohlas způsobila moje zpráva o naturistovi v domě. Během týdne mě známí i neznámí zahrnuli nápady na možné řešení naháčské otázky – „trojúhelníkem“ pod stromeček počínaje a brokovnicí konče. No, hlavně doufám, že to není nakažlivé. V Hotelu duchů v neděli slavnostně otevřeli „privátní saunu“ a v místní farnosti se konalo farní kafe na téma „Nahé jsou národy bez knih“. Prý to bylo velmi dojemné.

pátek po 3. neděli adventní

——

Konec adventu přinesl pár lopat sněhu a jeden státní pohřeb. Co dodat? Snad jen, že mám tolik práce, že si jdu raději lehnout. :)

Tak merry and happy!

čtvrtek po 4. neděli adventní

——

Responses

  1. Na rorátech jsem byl naposledy před nějakými deseti lety ve Vyšším Brodě. Začínaly, tuším, ve čtyři ráno. Možná v pět. Byl jsem tam úplně sám a byl to fantastický zážitek :)

    • Jj, je to zážitek, ale ty následky… Moje rozhodnutí je letos vypustit bylo zcela nezvratné až do chvíle, kdy zasáhl osud, okolnosti a okolí. Těším se, až o tom budu psát, protože to bude ve chvíli, kdy je budu mít šťastně a vesele za sebou. :)

  2. Hezké malůvky vůkol i okol stěn!


Zanechat Odpověď

Kategorie

