Posláno autorem: Vesper | 7.7.2011

Ptáci, zvířata a moji sousedé

Po čase je načase znovu oprášit starší témata. Jak ostatně bývá v okurkové sezóně ve všech oblastech písemného i mluveného slova zvykem i nutností. Dnes si povíme něco o nových i stávajících přírůstcích i úbytcích z řad zástupců živočišné říše na okraji světa. A doprovázet nás budou verše geniálního básníka Jiřího Havla, který spolu s Dantem, Leopardim a La Fontainem utvářel mé poetické smysly i nesmysly.

Uháněl jsem po obědě / k zoologické zahradě. / U pokladny medvěd seděl / a měl žábry na bradě.

Tajtrlíkovi se konečně zbavili slepic. Pro ty, co nečetli předchozí díly Zápisků z okraje světa, vysvětím, že Tajtrlíkovi jsou jedni z mých sousedů, kteří se vlastně vůbec nejmenují Tajtrlíkovi, jen mají pejska, který je klonem Popelčina pejska, který se jmenoval Tajtrlík. Popravdě řečeno, jejich pejsek se Tajtrlík oficiálně nejmenuje, ale protože vypadá jako Tajtrlík, tak mu Tajtrlík říkáme. A on na Tajtrlíka slyší stejně jako na své vlastní jméno – tedy vůbec. To jen aby bylo jasno. A pokud se vám z toho motá hlava, tak vězte, že vysvětlení, jak se to má doopravdy s francouzsko-slovenským párem, co mají psa, co se nejmenuje Alan, je ještě složitější.

Tuleň skákal kolem plotu, / sám se kousal do chobotu! / V kleci kousek od brány, / louskal lachtan banány.

Ale co chci říct – Tajtrlíkovi jsou bez slepic a já bez vajec a hysterických záchvatů. Pro ty, co stále ještě nečetli předchozí díly Zápisků z okraje světa, upřesním, že vejce mi snášeli Tajtrlíkovi a záchvaty jsem měla od slepic. Ony se totiž ty ošklivé a dokonce bych řekla zlé, zlé… bestie, rády toulaly na zkratce přes louku, kudy my, pracující notoričtí opozdilci rádi sami musíme chodit; a já se hrozně bojím všeho, co má zobák, peří a hnáty (nepěkná věc!). Odchod toho kur…u z našeho Matrixu proto nesu statečně. Šampus nebouchnu a vejce si napříště nadojím v místním superu.

Na pěšině ležel šakal, / velikánkou ploutví cákal, / slon se hbitě plazil v trávě / a leopard nesl právě / dvě mláďata ve vaku.

Très bien. Vraťme se ke slepicím. Je skutečnou záhadou, kam se mohly ztratit. Ale nezoufejte, mesdames et messieurs, šedé buňky nezahálely, a Poirot našel řešení. Vlastně ho měl celou dobu před očima! Mon Dieu! Tak tedy: ony slepice přece náležejí lidem, jejichž pozemek přímo sousedí s několika loukami a jezerem, n’est-ce pas? A v tom divokém mlází se toulá i jiná zvířena: bažanti, zajíci – a také Mikeš a jeho parta, jak vy místní říkáte. Mikeš je veliký, ba dokonce obří pes se železnou maskou, jeho společníci jsou psiska a voříšci všech barev, druhů a velikostí; ale co je podstatné: tito žádné masky ani náhubky nenosí a nelze je podezřívat, že by na své výpravy vyráželi vždy upraveni a syti, jak se na gentlemany sluší, croyez-moi… A proto právě je podezřívá Poirot z významného podílu na zmizení slepic. Voilà!

„Copak to máš v zobáku?“ / křičel lišák na oslici, / když jí trhal nohavici.

Po delší době se vám odhalím něco ze svého soukromí, které jinak tajím i před svou sbírkou zpívajících brambor. Koneckonců, už je to dávno, co jsem nechala čtenářskou obec nahlédnout do pikanterií svého intimna, a přestože se článek jmenoval Pod postelí něco slintá, hyperaktivitu slinných žláz implicitně nevyvolával.

Nyní se dozvíte, co se děje v mé koupelně. Slintáci nechť si nachystají slintáčky a vy, puritáni, děste se. Připraveni? Tak tedy: občas po ránu v koupelně… ano… opravdu… potkám rybenku! A někdy i stonožku – a v kuchyňském dřezu občas pavouka! To byste do mě neřekli, co?

Je mi moc líto, pokud jsem vás zklamala. Ono to ale prý nějak souvisí s ročním obdobím, větráním a skutečností, že dům z velké části obléhá příroda se všemi svými rohy, chlupy, nohami a zubami. Přítomnost stonožek a rybenek mě popravdě příliš netrápí, a s díky je vracím přírodě. Ani s pavouky nemám problém, pokud ovšem nedosáhnou určité velikosti. Když jednoho dne zpod topení vypochodovala Odula velikosti mojí dlaně, šla tolerance k živým tvorům i pověrčivost stranou a já tasila lux.

Vlk mě nabral na rohy, / velbloud tasil parohy – / asi měl strach ze lva, / který nad ním poletoval / jako zralá želva.

Novými přírůstky do lokální množiny zvířectva všeobecného jsou dva kopytníci souseda Zaříkávače, o kterých jsem psala minule, a jedna šelma psovitá, o které jsem ještě nepsala. Velice milá, to nemohu říct. Je to bílé, osmiměsíční, v současnosti asi padesátikilové štěňátko neurčité rasy (tipuji vlkodava, vlkodlaka nebo vlkovorvaně), které patří našim novým sousedům neurčité národnosti, a které se bojí tmy. A když se bojí, VYJE. A to tak, že nahlas, zoufale, vytrvale, stále, usilovně – a směrem k oknům mé ložnice. První noc mi ho bylo líto, druhou jsem šílela a třetí se modlila, aby soused Hydraulik, který je všeobecně znám svou omezenou mírou trpělivosti a neomezenou zásobou střeliva, spal doma a větral. Jo, a ten pejsánek se jmenuje Vločka.

Když jsem byl už na odchodu, / tak jsem potkal starou lvici / pod smrkovou borovicí. / Zpívala si za pochodu.

Aby byl výčet okolního zvířectva úplný, musím podotknout, že občas sdílím jednu střechu nejen s rybenkami, ale například i s Klokany anebo zástupci dalších – geograficky bližších – národů. Pokud se ale tito omezí na vymezený prostor (kuchyňský dřez apod.), v zásadě mi nevadí. A když (si) začnou, opatrně je uchopím (nejlépe do antibakteriálního kapesníčku) a vyhodím z okna. Ça y est.

 

Použité citace jsou z knížky Jiřího Havla Kdo bručí, je medvěd (Albatros 1983). A pro ty, kterým nedocházejí některé souvislosti, doporučuji – zcela nezaujatě – přečíst si alespoň některé Zápisky z okraje světa.

Responses

  1. a co takhle potkat ve vaně hada? To by byl zážitek.

    • Všechno vážně zažít nemusím… a naštěstí nemám vanu. :)


Zanechat Odpověď

Kategorie

