Posláno autorem: Vesper | 7.3.2011

Netřeba netřeba přenášeti tetřeva (příhody předjarní)

Lidé se mě často ptají, jestli jsou Zápisky z okraje světa založeny na pravdě, nebo jde o jeden z produktů mé poněkud přebujelé fantazie. Tak tedy, připouštím, že jsem si jednou nebo dvakrát trošku zapřeháněla, ale jinak mluvím pravdu a nic než pravdu. Okraj světa neleží na nějaké vzdálené planetě, kde se neustále dějí zvláštní věci – ty se dějí všude, stačí se jen dívat. A zázraky se dějí každý den, jak říkávala máma Forresta Gumpa. A maminky mají vždycky pravdu.

Po tchánovi po tchýni / zbude kostra ve skříni

Letošní zima přišla i odešla ve velkém stylu. Její poslední úder byl ve znamení sibiřských mrazů, občas okořeněných menším tornádem. Jednoho rána, po noci naplněné skučením strýčka severáka a mňoukáním matky meluzíny jsem zjistila, že tato hudebně založená dvojice mi na balkon přivála – kromě listí a jiného sajrajtu – jeden femur a jedno žebro. Zda šlo o lidské ostatky, netroufám si říci, protože k pitvě jsem se neodhodlala. Živočišného původu však byly zcela určitě (koneckonců už jste někdy viděli kostru nějaké rostliny?). Vysvětlení je nasnadě. Během noci měl Smrť zřejmě v okolí nějaké vyřizování a zaparkoval Truhlíka na mém balkonu, kterýžto tam v roztržitosti a věren svému jménu cosi zapomněl. Na základě této úvahy jsem kosti nechala ležet, aby si je majitel mohl zase vyzvednout. Což se také stalo. To je pro okraj světa typické, nikdy nevíte, co je hned za dveřmi.

čistí mistry klystýr bystrý / slizna blizna barabizna

Hadi štíři zatím nic, zato metaři vyšli do ulic, aby zametařili štěrk, který se sypal na sníh, když byl, a který zbyl, když sníh už nebyl. Výsledkem jsou štěrkové krtince na okrajích cest, umístěné přesně deset kroků od sebe, což značí, že celá operace má asi jakýsi rituální význam. Zatím se nikdo nemá k tomu, aby s krtinci něco udělal, takže asi zůstanou až do jara. Však oni krtci si s nimi poradí.

Počasí se láme / ještě že to známe

Na jaro to vypadá zatím jen při pohledu z okna od žhavého radiátoru. Západy slunce jsou sytě růžové. Vlastně je to dost nevkusné… říct, že se mi to líbí. V noci, když je jasno (a tudíž pořádný mráz) se hvězdy zdají být neuvěřitelně blízko. Vlastně na čím vyšší kopec vylezete, tím jsou bližší. Je to skoro jako být uvnitř slánky a dívat se nahoru (sníh místy slaný je, takže to přirovnání docela sedí). A teď budu zase vtipná.

Řekl kobyl kobyle / budem´ bydlet ve vile

Tak by mě zajímalo, čím to je, že se v okolí kromě obligátních psích a sloních začaly objevovat i koňská h… hromádky. Nabízí se samozřejmě svalovat vinu na výše zmíněného Truhlíka, ale zase tolik se tu neumírá, a mimoto Smrťův kůň přece ne… není tak nevychovaný, aby s… si ulevoval, kde ho napadne. Druhá možnost je tajná invaze „luků a šípů“, kteří se chystají přepadnout a vypálit naši osadu. Musely by to být ale za… zázračně rychlé šípy, aby si jich nikdo nevšiml, a kromě toho, jak by v té rychlosti jejich koně stihli k… kobližkovat? Je to záhada, odkud se ty s… slušně řečeno exkrementy berou.

Toto je foto / na fotu je Otto

Máme novou starostku. Pan starosta byl nejprve povýšen, pak vyvýšen a dnes je již povznesen vysoko nad naši krásnou střediskovou vesničku. Jeho škoda. Jméno a stranickou příslušnost paní starostky jsem zapomněla. Podobné údaje si totiž dovedu zapamatovat, až když dotyčnou hlavu vídám měsíc a víc na billboardech. A jelikož tuto zvolilo zastupitelstvo a na našich billboardech se střídá jen lachtan Meloun, bábovka s hrachovkou a luxující chlap v kytičkových trenclích, nemůžu k tomuto říci nic dalšího.

Mendelsohne Bartholdy / dej si pozor na poldy

Na zastávce u školky se objevila cedule „Měření rychlosti radarem“. Na řidiče dostavníků, koňských povozů a jiné piráty silnic zřejmě nezabírá ani mrtvej policajt* ani blikátka zabudovaná v přechodu. Já jsem vzala toto varování velmi vážně a začala jsem chodit ještě pomaleji – a tudíž ještě později – než mám ve zvyku. Jako omluvu nyní uvádím předmětný radar.

* tak se v Římě říká zpomalovacím prahům

Ryby raci maniaci pod nulou / Děsí v noci populaci houpy hou

I na okraji světa se pochopitelně slaví masopust. Ne snad, že zde lidé byli zbožnější než jinde, ale každý důvod k oslavě je dobrý důvod k oslavě. Mejdan se konal i v Hotelu duchů. Před vchodem parkoval pohřebák.

Až ti začne harašit / pomůže ti arašíd

Jako malé, zvídavé a předčasně gramotné dítko jsem v jednom mravoučném časopise pro zvídavá dítka četla poučné pojednání o tom, že se nemáme posmívat spolužačce ze sousedství, vyjde-li ráno z domu bez sukně. Znovu jsem si na toto přikázání vzpomněla včera ráno (bylo skoro přesně 10:12), když jsem odkráčela z domu sice se sukní na svém místě, ale také s hrnkem na kafe v ruce. A ano, byl to ten s pejskem. Bohužel, můj soused Hydraulik onen článek asi v dětství nečetl…

—-

—-

Použité citace jsou ze sbírek Jana Vodňanského Sviňte to svinstvo, Čerstvá zvěrstva a Dáma na lovu s ručením neomezeným.

Zanechat Odpověď

Kategorie

