Posláno autorem: Vesper | 4.11.2010

Literární milníky – my top 10 books

Pocházím z rodiny knihomolů. Dalo by se říct, že jsem vyrostla ve společnosti tisíců knih, a některé jsem i přečetla. V dětství jsem četla systematicky – prošla jsem obdobím Kájů Mařiků (dětských knih), Foglarovek, Mayovek, detektivek, divadelních her, povinné školní četby, hry na intelektuála a komiksů. Dnes čtu zcela nesystematicky. K výběru čtiva mě inspirují především filmy, muži a návštěvy knihkupectví. Zpravidla první dva zdroje inspirace implikují návštěvu a následnou finanční katastrofu ve třetím. Díky tomuto – nepříliš akademickému – způsobu rozšiřování obzorů se občas dostanu i k literárnímu dílu u nás zcela neznámému nebo takovému, po kterém bych možná jinak nesáhla (z posledních úlovků to je např. Škoda, že byla děvka od Johna Forda, Novalisovy Hymny k poctě noci nebo Zafónova Andělská hra).

MY TOP 10 BOOKS

Erich Maria Remarque: Nebe nezná vyvolených

Příběh o smyslu života bez budoucnosti, kde je smutný konec happyendem. (Film, údajně inspirovaný touto knihou, jen kopíruje hlavní dějovou linii bez hlubšího pochopení tématu. Nedoporučuji.)

Thomas Harris: Mlčení jehňátek

Thriller s atmosférou hustší než londýnská mlha a fascinujícím psychologickým vykreslením postav. Díky této knize jsem začala číst básně E. E. Cummingse. (Filmové zpracování považuji za jeden z nejlepších filmů vůbec. Slabším povahám jej však doporučuji jen na slunečné odpoledne.)

Giuseppe Tommasi di Lampedusa: Gepard

Podle mě nejlepší historický román vůbec. Monumentální freska zachycující historickou a společenskou proměnu Sicílie na prahu nové doby pomocí příběhu šlechtické rodiny. (Film v původním znění a v remasterované verzi je jako doušek sicilského vína ve stínu oliv za vlahého letního podvečera… Alespoň pro fanouška předlohy. :)

Bruce Marshall: Dělníci na vinici

Neobyčejný příběh obyčejného života jednoho pařížského faráře. Příběh humorný, smutný, laskavý i dramatický a svou obyčejností velkolepý. Mimo jiné mi tato kniha pomohla přestat brát katolickou církev tolik vážně (a tím v ní i zůstat).

John Grisham: Vyvolávač deště

…aneb jak i malí lidé mohou udělat velké věci. Brutálně přímočaré zobrazení reality. (I film je skvělý.)

Ira Levin: Stepfordské paničky

V minulém životě jsem zřejmě byla jednou z nich. (Filmové adaptace nedoporučuji. Obzvlášť mizerný je nedávný remake předchozí mizerné adaptace.)

Italo Calvino: Italské pohádky

Italským kulturním dědictvím jsem silně ovlivněná a tato jedinečná sbírka lidové slovesnosti zcela uspokojila všechna morbidní zákoutí mé povahy. Ty čajíčky s babičkožravým vlkem nebo ježibabou-kanibalkou jsou leda pro mimina. (Pokud by někdy došlo k filmovému zpracování, patrně by to mělo přístupnost „P“ – v doprovodu psychiatra. :)

Fred Vargas: Neptunův trojzubec

Komisař Adamsberg je mi ze všech světových detektivů nejbližší, povahou i stylem práce. A jako jediný si dovede poradit s lochneskou, která ucpala portál štrasburské katedrály.

Stephen Leacock: Literární poklesky

Jedna z knih, které jsem znala ještě než jsem se naučila číst. A když jsem ji začala číst, už jsem nikdy nepřestala. Vtipné, trefné a velmi kanadské.

Jacques Prévert: Slova

Nemám slov. :) A mimoto jsem Prévertovi už před časem věnovala samostatný článek.

—–

Na pomyslném stříbrném stupni by pak byly:

Robert Fulghum: Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce a Už hořela, když jsem si do ní lehal, John Grisham: Advokát chudých, Patricia Highsmith: Talentovaný pan Ripley, Betty MacDonald: Co život dal a vzal, Margaret Mitchell: Jih proti Severu, Mario Puzo: Šťastný poutník a samozřejmě Kmotr, Stephen Leacock: Štěstí za každou cenu, Rabíndranáth Thákur: Na břehu řeky Zapomnění, Jiří Dědeček: Věci po mrtvých.

Zanechat Odpověď

Kategorie

