Posláno autorem: Vesper | 13.9.2010

Dotek Medusy / The Medusa Touch

„Zdi Jericha padly před silou myšlenky. Já jsem muž, mající moc stvořit katastrofu.“

Drama/Mysteriózní/Thriller

Francie/Velká Británie 1978

Režie: Jack Gold

Hudba: Michael J. Lewis

Hrají: Lino Ventura, Richard Burton, Lee Remick, Jeremy Brett, Gordon Jackson, Michael Byrne, Derek Jacobi

Úspěšný spisovatel John Morlar je nalezen ve svém londýnském bytě s rozbitou hlavou. Jako zázrakem strašlivé zranění přežije a nyní leží v nemocnici v kritickém stavu. Vyšetřováním pokusu o vraždu je pověřen francouzský inspektor Brunel, který postupně odhaluje podivné okolnosti ze života oběti. Morlar byl přesvědčen, že je zodpovědný za různá neštěstí, která se v průběhu jeho života odehrála, protože v mládí uzavřel smlouvu s ďáblem.

Dotek Medusy je možná dnes překonaným filmem co do vizuálních efektů, jeho ústřední myšlenka a především její podání však znepokojuje diváky dodnes. Snímek bývá nesprávně srovnáván s The Exorcist nebo The Omen, tyto filmy s ním ale ve skutečnosti nic společného nemají.

V první řadě nejde o klasický horor nebo apokalyptickou vizi, příběh se přibližně do dvou třetin vyvíjí jako poctivá kriminálka ze staré školy: útok – oběť  – inspektor a jeho pomocník – vyslýchání podezřelých – odhalení motivů – problémy s nadřízenými atd. Nechybí ani odlehčující vtipné glosy, pro tento žánr typické („Tohle děláte v Anglii se spisovateli?“ „Velmi britské.“ „Já jsem Brit!“). V závěrečné třetině pak příběh graduje do katastrofického finále a strašlivé závěrečné minuty. Ale žádných hororových klišé ani rekvizit se nedočkáte.

Další věcí je, že se v příběhu vůbec nejedná o nějakou (obvyklou filmovou) „posedlost“, ale o to, co může spolupráce člověka s ďáblem způsobit a co z takového člověka nakonec udělá. Nejde o strašidelnou pohádku, ale o příběh o síle a důsledcích lidské nenávisti. Morlar kolísá mezi děsem z „nevyhnutelného zla“, zoufalstvím nad vlastními vinami a fascinací nad ničivostí síly, kterou vládne jeho mysl; mezi rouháním a touhou po vysvobození z pekla.

Za třetí, na rozdíl od „ďábelských“ či „duchařských“ hororů, scénář sice pracuje s paranormálními, ale vědecky prokázanými jevy, byť se vyskytují jen zcela ojediněle. O to je také celkové vyznění snímku děsivější.

Snad jedinou podobností s výše jmenovanými snímky je několik flashbacků do dětství Johna Morlara. Ale pokud doufáte v obligátního bledého chlapečka v dobře střiženém oblečku, budete zklamáni.

Jak příběh postupuje, divákovi spolu s vyšetřovateli dochází, že vlastně nejde o dopadení útočníka, který se pokusil Morlara odstranit – a jeho odhalení také není příliš překvapivé – ale o riziko, jaké představuje Morlar sám, či to, co z něj zbylo, a co přežívá pod obvazy a s podporou přístrojů v nemocnici. Inspektor Brunel, dříve zdravě skeptický vůči všem nevysvětlitelným jevům, nyní musí přehodnotit svou nevíru nejen v zájmu zdárného vyřešení případu, ale především kvůli záchraně výkvětu britské společnosti, který se – v čele s královnou – chystá na slavnostní bohoslužbu do Westminsterské katedrály.  Určitá pokora, díky níž je ochoten nakonec připustit, že ne všechno lze racionálně vysvětlit, a že se v některých věcech až doposud mýlil, jej dovedou k pochopení, které mu dá nepatrný náskok před hrozící katastrofou. Narazí však na překážku, se kterou nepočítal, totiž zabedněnost církevních představitelů.

Kromě dobře vystavěného příběhu, napětí, gradujícího bez provařených strašidelných efektů a mimořádně silné pointy je zde ještě jeden důvod, proč je dobré Dotek medusy vidět, a tím je herecké obsazení. Lino Ventura je v roli sympatického inspektora Brunela tradičně skvělý. Solidním protihráčem je mu Richard Burton jako démonický spisovatel Morlar. Jeho tvář vám možná v paměti neutkví, ale ten pohled jen tak nezapomenete… Za zmínku však stojí především obsazení vedlejších rolí, a to hlavně pro fanoušky Profesionálů. Pokud mezi ně patříte, pak vězte: ošetřujícího lékaře, dr. Johnsona, zde ztvárnil Gordon Jackson (alias mjr. George Cowley), v roli sarkastického inspektorova pomocníka, seržanta Duffa, zde uvidíte Michaela Byrneho, představitele německého teroristy Wernera Dreisingera z epizody Na útěku (Fugitive). A znalci možná objeví ještě další.

A můj výsledný pocit? Náboženský fanatismus i přílišná úzkoprsost mohou mít fatální následky, ale spolupráce s temnými silami ještě horší. A lety do vesmíru stejně jako účast na slavnostních shromážděních v katedrále si napříště dobře rozmyslím. Jeden nikdy neví.

 

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Kategorie

%d bloggers like this: